لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

فرانسه و آلمان از ایران می‌خواهند از «امیال سلطه‌‌جویانه» در منطقه دست بردارد


ژان-ایو لودریان
ژان-ایو لودریان

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید پاریس و برلین به حمایت از توافق اتمی با ایران ادامه می‌دهند، در عین‌حال خواستار آن هستند که ایران از برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک خود و «انگیزه‌های سلطه‌جویانه» در منطقه خاورمیانه دست بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه خطاب به «دولتمردان فرانسه و دیگر دولتمردان» گفته بود تهران درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کند.

ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ۱۳ آذر ماه در جریان یک کنفرانس خبری، همراه زیگمار گابریل، هم‌تای آلمانی خود، سخن می‌گفت.

لودریان و گابریل می‌گویند فرانسه و آلمان به دفاع و حمایت از توافق اتمی میان تهران، دولت باراک اوباما، پاریس، برلین، مسکو، لندن و پکن که در تیر ماه دو سال پیش به‌دست آمد، ادامه می‌دهند. مقام‌های اروپایی پیشتر نیز بر لزوم حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» تاکید کرده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، می‌گوید ایران با اقداماتی مانند آزمایش‌های موشکی و به‌خطر انداختن ثبات منطقه خاورمیانه و جهان، روح توافق اتمی را نقض کرده‌است. او در واپسین گزارش سه‌ماهه به کنگره از تائید پایبندی ایران به توافق اتمی خودداری کرد.

لودریان روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است «ما بر این عقیده‌ایم که اجرا و تعهد کامل به پایبندی [به توافق اتمی] از سوی همه طرف‌ها لازم است». گابریل نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌است. وزیر خارجه فرانسه می‌گوید توافق اتمی «ضمانت می‌دهد که برنامه اتمی ایران به‌سوی اهداف نظامی کشیده نخواهد شد».

دیپلمات ارشد دولت فرانسه افزوده است «ما همچنین بر این عقیده هستیم که لازم است ایران از برنامه موشک‌های بالستیک و انگیزه‌های سلطه‌جویانه خود، عقب بنشیند».

روز دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، «دولتمردان فرانسه و دیگر دولتمردان» را خطاب قرار داده و گفته‌ «لازم است با توجه به تحولات عمیقی که در دهه‌های گذشته در منطقه روی داده و تفاوت‌های زیادی که در شرایط کنونی و گذشته وجود دارد، دقت کنند». آقای قاسمی در بخشی دیگر از سخنانش گفته تهران در مورد «مسائل دفاعی و موشکی مذاکره نمی‌کند».

با این همه سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده «زمینه‌های لازم برای دیدار مقام‌های ایران و فرانسه در آینده نه چندان دور فراهم شود».

دولت فرانسه در هفته‌های گذشته بارها در مورد تاثیر برنامه موشکی و دیگر اقدامات ایران بر آنچه ثبات در منطقه خاورمیانه می‌نامد، هشدار داده‌است. برای نمونه در ششم آذر ماه که کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفت رئیس‌جمهوری ایالات متحده و هم‌تای فرانسوی‌اش در گفت‌وگویی تلفنی «بر ضرورت مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سوریه» تاکید کرده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز در ۲۵ آبان، در ریاض، پایتخت عربستان، گفته بود کشورش از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است. از سوی دیگر دو هفته پیش در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهوری فرانسه از حسن روحانی دعوت کرد برای شرکت در نشست بین‌المللی آب و هوا اواخر آذر ماه به پاریس سفر کند.

XS
SM
MD
LG