لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار انحلال گروه‌های شبه‌نظامی عراق از جمله «حشدالشعبی» شد


امانوئل مکرون در سخنانش خواستار گفت‌وگو بین حکومت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور شد.
امانوئل مکرون در سخنانش خواستار گفت‌وگو بین حکومت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور شد.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه ۱۱ آذرماه خواستار انحلال تمام گروه‌های شبه‌نظامی عراق از جمله حشدالشعبی شد که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مکرون در یک کنفرانس خبری مشترک با نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت محلی کردستان عراق، گفت ضروری است که گروه‌های شبه‌نظامی به ویژه حشدالشعبی به شکل گام به گام، منحل شوند.

حشدالشعبی یا بسیج مردمی، گروهی متشکل از شبه‌نظامیان شیعه در این کشور، است. مقام‌های اقلیم کردستان عراق این گروه را متهم می‌کنند که در مناطق مختلط قومی، کرد‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه که از موارد نادر درخواست علنی یک رهبر غربی در این زمینه است، پس از دیدار با نیچروان بارزانی و معاون وی، قباد طالبانی، صورت می‌گیرد.

این نخستین دیدار بین‌المللی رهبران کرد پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال روز سوم مهرماه در اقلیم کردستان عراق است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این نشست خبری گفت: «بسیار مهم است که بالاخص گروه حشدالشعبی که طی چند سال گذشته در عراق پا گرفته است گام به گام منحل شود، و این اتفاق در مورد همه گروه‌های شبه‌نظامی رخ دهد».

پیشتر خبرگزاری فارس گزارش داده بود که حشدالشعبی با الگوبرداری از نیروی بسیج در ایران تشکیل شده است.

عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق، حشد الشعبی را ادامه بسیج ایران توصیف کرده است.

آقای مکرون در سخنانش خواستار گفت‌وگو بین حکومت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور شد و افزود که به اعتقاد او، یک «گفت‌وگوی سازنده» می‌تواند محدودیت‌های وضع شده از سوی بغداد علیه منطقه کردستان را لغو کند.

در همه‌پرسی روز سوم مهر، اکثریت شرکت‌کنندگان به استقلال کردستان عراق رای مثبت دادند ولی نتیجه این رای‌گیری خشم دولت مرکزی بغداد و همسایگان آن، ایران و ترکیه را برانگیخت.

دولت شیعه عراق در واکنش به آن، اقدام به تصرف شهر کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف بین کرد‌ها و بغداد کرد. این کشور همچنین پروازهای مستقیم به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل را ممنوع کرد و خواستار کنترل گذرگاه‌های مرزی در اختیار اقلیم کردستان شد.

مسعود بارزانی که سال‌ها رهبری اقلیم کردستان را به عهده داشت در نتیجه این تلاطم‌های سیاسی از مقام خود استعفاء داد و نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم، جای او گرفت که وی از آن زمان تلاش می‌کند برای پایان دادن به محاصره این منطقه با طرف‌های مختلف مذاکره کند.

نیچروان بارزانی روز شنبه گفت که فرانسه می‌تواند در پایان دادن به منازعه میان بغداد و دولت او ایفای نقش کند.

وی اظهار داشت: «در ارتباط با همه‌پرسی، ما در دوره جدیدی به سر می‌بریم و این موضوع اکنون خاتمه یافته است و ما موضع خودمان را در اقلیم کردستان روشن‌تر کرده‌ایم».

مکرون خواستار اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق شد که مدت طولانی است به تاخیر افتاده و از دولت مرکزی می‌خواهد که مسئله سرزمین‌های مورد اختلاف میان بغداد و کرد‌ها را حل‌وفصل کند.

ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق خواستار برگزاری همه‌پرسی در منطقه نفتی کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف تا پایان سال ۲۰۰۷ شده بود تا از جمعیت ساکن این مناطق پرسیده شود آیا خواهان این هستند که به اقلیم بیپوندند یا نه.

این همه‌پرسی برگزار نشد و این از جمله دلایلی بود که مقام‌های اقلیم کردستان همه‌پرسی روز سوم مهرماه را برگزار کردند.

کرد‌ها می‌گویند که تا دهه ۱۹۷۰ اکثریت جمعیت در این مناطق را تشکیل می‌دادند، یعنی تا زمانی که حکومت صدام حسین دست به پاکسازی جمعیت کرد زد و عرب‌ها را جایگزین آن‌ها کرد.

حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق که موجب سرنگونی رژیم صدام حسین شد راه را برای بازگشت جمعیت کرد به این مناطق باز کرد.

XS
SM
MD
LG