لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

بنیامین نتانیاهو: دنیا باید به تامین امنیت و آینده کردها اطمینان بدهد


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که کردها بلوغ سیاسی و ملی و رویه اعتدال را در امور بین‌المللی ثابت کرده‌اند.
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که کردها بلوغ سیاسی و ملی و رویه اعتدال را در امور بین‌المللی ثابت کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، «اگر همه دنیا هم نسبت به کردها بی‌اعتنا باشد» اسرائیل «هوادار بزرگ» «مبارزه بر حق کردها» است و «دنیا باید به تامین امنیت و آینده کردها اطمینان بدهد».

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه دوم آبان در یک سخنرانی در مجلس اسرائیل گفت که کردها بلوغ سیاسی و ملی و رویه اعتدال را در امور بین‌المللی ثابت کرده‌اند و «مطمئنا» اسرائیل در میان عوامل بی‌اعتنا به کردها نیست.

وی که سخنانش از شبکه تلویزیونی کنست پخش می‌شد، در آیین یادبود یکی از ژنرال‌های پیشین ارتش اسرائیل که با کردهای عراق در ارتباط بوده است، سخن می‌گفت.

ژنرال رحبعام زئوی با کنیه نظامی «گاندی» در میان نیروهای اسرائیلی و موساد بود که در دهه شصت میلادی ابتدا با رسیدن به ایران و سپس مناطق کرد عراق، با کردهای این بخش به رهبری ملا مصطفی بارزانی پدر مسعود بارزانی رهبر کنونی اقلیم کرد عراق در ارتباط بود.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در یادبود ژنرال زئوی گفت، او ۵۱ سال پیش با رسیدن به مناطق کردنشین، قبل از هر چیز بیمارستان برای آنها برپا کرد.

وی افزود، «گاندی» وقتی مدتی را با کردهای عراق سپری کرد، تحت تاثیر شجاعت و جنگجویی آنها قرار گرفت و کردها تا مرگ «گاندی» بر او اثری ماندگار گذاشتند بویژه آنکه با گشاده‌رویی از اسرائیلی‌ها استقبال می‌کردند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «گاندی» سال‌ها بعد نیز همیشه می‌گفت که استعمارگران صد سال پیش در تقسیم سرزمین‌های زیر سلطه امپراتوری عثمانی، از حق کردها برای داشتن استقلال و مبارزه آنها غافل شدند.

وی افزود، اکنون نیز کردها با همه سختی‌ها و در شرایطی که دنیا آنها را نادیده می‌گیرد، به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

اسرائیل از معدود کشورهایی بود که از همه‌پرسی سوم مهر در اقلیم کردستان حمایت کرد.

با وجود حمایت ۹۳ درصد از کردهایی که در همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به پای صندوق‌های رای رفتند، تحقق این خواسته با موانع بسیار جدی روبرو شده است.

در چند هفته بعد از همه‌پرسی، ارتش عراق با یاری شبه‌نظامیان «حشدالشعبی»- نیروهای بسیج شیعی مورد حمایت ایران- به کرکوک رسیده و توانستند هفته گذشته این منطقه مهم نفت‌خیز را از دست پیشمرگه‌های کرد به در آورند.

مسعود بارزانی بانی همه‌پرسی استقلال گفته است که برخی از عوامل کرد نیز در تسلیم منطقه کرکوک به ارتش مرکزی عراق نقش داشته‌اند، که اشاره او به اتحادیه میهنی کردستان عراق وابسته به خاندان طالبانی‌ها است.

در پی تسلیم شدن آسان کرکوک و ورود نظامیان عراق به این منطقه، خبرگزاری رویترز جمعه گذشته به نقل از بلندپایگان اسرائیلی، بدون ذکر نام آنها، نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی با رهبران چند کشور خواستار آن شد که از کردهای عراق حمایت شود.

به نوشته رویترز، آقای نتانیاهو از جمله با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این ارتباط تلفنی گفت‌وگو کرد.

چند دولتمرد دیگر اسرائیل نیز در روزهای گذشته از تضعیف بیشتر کردهای عراق در پی رخدادهای کرکوک ابراز نگرانی کردند.

به گزارش رویترز، ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل جمعه گذشته گفت، باید از حمله بیشتر به کردها که به نابودی آنها و تضعیف اقلیم کرد بینجامد، جلوگیری شود زیرا این خواسته حکومت‌های ایران و ترکیه و بخشی از دولت مرکزی عراق و شیعیان عراقی است.

رییس انجمن دوستی کردها و اسرائیل در مجلس اسرائیل نیمه تابستان گفته بود هیاتی از کردهای عراق با سفر به اسرائیل در آستانه همه‌پرسی، از این کشور خواستند تا از نفوذ خود بر آمریکا برای تحقق خواسته کردها استفاده کند.

با وجود این، نه تنها واشینگتن خواهان لغو همه‌پرسی شد، بلکه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در بحران نظامی اخیر میان اقلیم کرد با ارتش مرکزی عراق بر سر کرکوک، اعلام بی‌طرفی کرد.

XS
SM
MD
LG