لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

نتانیاهو از رهبران جهان می‌خواهد مانع تضعیف کردهای عراق شوند


خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو در تماس‌های تلفنی روزهای اخیر با صدراعظم آلمان و رییس جمهور روسیه خواسته کردهای عراق برای استقلال را مطرح کرده است.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو در تماس‌های تلفنی روزهای اخیر با صدراعظم آلمان و رییس جمهور روسیه خواسته کردهای عراق برای استقلال را مطرح کرده است.

مقامات اسرائیل می‌گویند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور در تماس با رهبران جهان تلاش می‌کند از تضعیف بیشتر کردهای عراق در برابر پیشروی‌های دولت مرکزی جلوگیری کند.

اسرائیل تنها کشوری است که از تاسیس کشور مستقل کردها در شمال عراق حمایت کرده است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد ، اسرائیل قدرت‌گیری کردها را که در کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه پراکنده هستند عاملی در تضعيف قدرت‌های رقیب خود می‌داند.

ارتش عراق در روزهای اخیر شهر نفت‌خیر کرکوک را از نیروهای کرد بازپس گرفت. این اقدام واکنشی بود به برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان که روز ۲۰ سپتامبر برگزار شد. تصرف کرکوک برای طرح ایجاد یک کشور مستقل کرد در شمال عراق ضربه بزرگی است.

مقامات اسرائیلی به خبرگزاری رویترز می‌گویند بنیامین نتانیاهو در تماس‌های تلفنی روزهای اخیر با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواسته کردهای عراق برای استقلال را مطرح کرده است.

این موضوع همچنین در گفت‌وگو‌ها با فرانسه و مذاکرات مشاور امنیت ملی اسرائیل با مقامات دولت دونالد ترامپ در واشنگتن نیز مطرح شده است.

یک مقام دولت اسرائیل که حاضر نشد نام او در این گزارش قید شود گفت با توجه به نزدیکی جغرافیایی این مناطق با دشمنان اسرائیل، یعنی ایران و سوریه، اسرائیل در کردستان منافع امنیتی دارد.

او افزود: «این مناطق می‌توانند یک پایگاه و یک منطقه استراتژیک باشند.»

این مقام اسرائیلی گفت تل آویو خواستار آن است که کردهای عراق از امکانات لازم برای دفاع از خود بهره مند شوند. او افزود:«بهترین اقدام این است که کشوری به آنها اسلحه و سایر تجهیزات لازم را بدهد. کاری که کاملا مشخص است ما نمی‌توانیم انجام دهیم.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند با وجودی که اسرائیل با اقلیم کردستان عراق روابط علنی ندارد ولی دولت اسرائیل از دهه ۶۰ میلادی با کردهای عراق مناسبات نظامی، امنیتی و اقتصادی پنهانی داشته است.

توجه دولت نتانیاهو به توسعه رابطه با اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر افزایش یافته است، بخصوص که همزمان مناسبات دولت مرکزی عراق با دشمن اسرائیل یعنی ایران مستحکم‌تر شده است.

اسرائیل کاتز وزیر امنیت اسرائیل روز جمعه در مصاحبه با یک رادیوی اسرائیلی در تل آویو گفت: «موضوع در حال حاضر جلوگیری از وقوع یک حمله به کردها، نابودی آنها و یا لطمه زدن به خودگردانی منطقه است. این چیزی است که دولت‌های ایران و ترکیه، شیعیان عراقی و بخشی از حکومت مرکزی عراق می خواهند.»

مشخص نیست که این اقدامات دولت اسرائیل تا چه حد بر اساس درخواست مقامات اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد. باید توجه داشت که رهبران کرد عراق به خاطر نگرانی از تحریک بیشتر همسایگان عرب خود همواره سعی کرده‌اند با اسرائیل مناسبات علنی نداشته باشند.

سازمان ملل متحد در مورد گزارش‌های مربوط به اخراج اجباری ساکنان کرد نواحی شمالی عراق که اخیرا توسط نیروهای دولتی از تصرف گروه «خلافت اسلامی» آزاد شده‌اند و تخریب و غارت خانه‌ها و مغازه‌های آنها اظهار نگرانی کرده است.

وزیر امنیت اسرائیل افزود: «نخست وزیر در تماس‌های خود با آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه تلاش می‌کند از تضعیف کردها جلوگیری کند.»

یک مقام دیگر دولت اسرائیل که او نیز حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری رویترز اقدامات اخیر بنیامنی نتانیاهو را در چارچوب تعهدات اخلاقی توضیح دارد.

او گفت:«آنها (کردها) مردمانی بشدت طرفدار غرب هستند و مستحق حمایت و کمک هستند.»

XS
SM
MD
LG