لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

نامه رئیس سی‌آی‌ای به قاسم سلیمانی در رابطه با تهدید منافع آمریکا


مایک پومپئو
مایک پومپئو

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز ۱۱ آذر ماه در جریان یک سخنرانی گفته‌است او به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نامه نوشته‌است. پیش از این رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی به نقل از قاسم سلیمانی گفته بود او «نامه را نمی‌گیرد و نمی‌خواند».

مایک پومپئو در جریان سخنرانی در نشستی دفاعی در سیمی‌ولی، ایالت کالیفرنیا، گفته‌است با وجود این‌که نامه هرگز باز نشده، اما او قصد ارسال آن را داشته چراکه سلیمانی گفته بود نیروهای تحت رهبری‌اش ممکن است منافع آمریکا را در عراق، تهدید کنند.

آقای پومپئو افزوده است که آقای سلیمانی «از گشودن نامه خودداری کرد؛ و رو راست بگویم دل من را نشکست».

اسوشیتدپرس از رئیس سازمان سی‌آی‌ای نقل کرده است که «آنچه به او در نامه گفتیم این است که ما، او (قاسم سلیمانی) و ایران را مسئول می‌دانیم… و می‌خواستیم مطمئن شویم، به شکل کاملا واضح و روشن، او و دستگاه رهبری ایران متوجه این موضوع هستند».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس است؛ نیروهایی که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران به‌شمار می‌روند و شماری از افراد و سازمان‌های مرتبط با آن هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند.

پیش از این در نهم آذر ماه، خبرگزاری فارس بخشی از سخنان رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای که مربوط به این نامه می‌شد را بازتاب داده بود. محمد محمدی گلپایگانی، در آن زمان گفته بود: همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم».

خود قاسم سلیمانی، روز ۳۰ آبان‌ماه در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از «پایین کشیدن» پرچم گروه موسوم به حکومت اسلامی در در شهر بوکمال و «پایان سیطره داعش»، سخن گفته بود.

بوکمال در شرق سوریه قرار دارد، در نزدیک مرز عراق، که از آخرین سنگرهای گروه حکومت اسلامی در منطقه به‌شمار می‌رفت. در نبرد شهر ابوکمال، چند ایرانی از جمله دو عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران کشته شدند.

مایک پومپئو، که از منتقدان توافق اتمی میان تهران، دولت بارک اوباما و پنج کشور دیگر به شمار می‌رود، در سخنرانی روز شنبه خود گفته است تهران از نظر فنی، برنامه جامع اقدام مشترک را رعایت کرده‌است.

نیروهای ایالات متحده در جریان نبرد علیه گروه داعش از دولت عراق حمایت می‌کنند. شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای سپاه پاسداران نیز از دولت عراق در حریان این نبردها حمایت کرده‌اند. ایالات متحده، فرانسه و شماری دیگر از حامیان دولت مرکزی عراق خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان عمدتا شیعه گروه «حشد الشعبی» شده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، دو هفته پیش از مستشاران نظامی ایرانی و نیز شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران خواسته بود «به خانه بازگردند و بگذارند که مردم عراق کنترل اوضاع را در دست گیرند».

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته‌است منظور از این سخنان تیلرسون، نیروهای «حشد الشعبی» و اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

رسانه‌های ایالات متحده اخیرا گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قصد برکناری تیلرسون و سپردن وزارت خارجه به پومپئو را دارد. کاخ سفید آمریکا و رکس تیلرسون این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG