لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۹

پنج ایرانی از جمله دو عضو ارشد سپاه پاسداران در منطقه بوکمال سوریه کشته شده‌اند


شبکه العالم که این تصویر را از خیرالله صمدی در کنار قاسم سلیمانی منتشر کرده، مدعی است که قاسم سلیمانی شخصاً عملیات بازپس‌گیری بوکمال را هدایت کرده است.
شبکه العالم که این تصویر را از خیرالله صمدی در کنار قاسم سلیمانی منتشر کرده، مدعی است که قاسم سلیمانی شخصاً عملیات بازپس‌گیری بوکمال را هدایت کرده است.

همزمان با گزارش‌ها درباره نقش قاسم سلیمانی در فرماندهی عملیات بازپس‌گیری شهر بوکمال سوریه از گروه حکومت اسلامی، خبرگزاری‌های ایران از کشته شدن حداقل پنج نیروی نظامی ایران از جمله دو عضو ارشد سپاه پاسداران در این منطقه خبر دادند.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه ۲۸ آبان، اعلام کرد که خیرالله صمدی، از فرماندهان سابق تیپ ۳۶ انصار المهدی استان زنجان، بر اثر اصابت ترکش خمپاره در منطقه بوکمال سوریه مجروح و پس از انتقال از این منطقه درگذشت.

این خبرگزاری از آقای صمدی به عنوان «سردار» نام برده که اصطلاحی است که در سپاه پاسداران برای توصیف فرماندهان با درجه سرتیپ دوم یا بالاتر استفاده می‌شود.

در همین حال محمدعلی بابایی، رئیس بنیاد شهید رودسر در استان گیلان، اعلام کرد که یک سرهنگ بازنشسته سپاه پاسداران به نام علیرضا نظری در منطقه بوکمال سوریه کشته شده است.

آقای نظری ‌فرمانده سابق توپخانه تیپ میرزا کوچک‌خان نیروی زمینی سپاه پاسداران بوده است.

در همین حال خبرگزاری فارس اعلام کرد که مهدی موحدنیا ساکن سبزوار، و عارف کاید خورده ساکن دزفول، نیز در منطقه بوکمال سوریه کشته شده‌اند. این خبرگزاری اعلام نکرده که این دو نفر از نیروهای کدام نهاد بوده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش تعدادی از وب‌سایت‌ها، بابک نوری هریس از نیروهای بسیج شهر رشت، نیز از کشته‌شدگان در منطقه بوکمال سوریه است.

ارتش سوریه می‌گوید روز یکشنبه کنترل کامل شهر بوکمال را در نزدیکی مرز با عراق در شرق این کشور در دست گرفته است.

در این زمینه شبکه العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون ایران، مدعی شد که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «شخصاً فرماندهی نبرد آزادسازی البوکمال را به عهده داشته است».

شبکه لبنانی المیادین نیز گزارش مشابهی منتشر کرده است.

شهر بوکمال آخرین منطقه شهری در سوریه محسوب می‌شد که همچنان در اختیار گروه حکومت اسلامی بود.

ارتش سوریه همراه نیروهای همپیمانش در یک ماه اخیر عملیاتی را برای بازپس گیری این شهر آغاز کرده بودند.

۱۰ روز پیش گزارش‌هایی مبنی بر کنترل کامل این شهر توسط نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه منتشر شد اما مدتی بعد گروه داعش توانست در ضد حمله‌ای بار دیگر کنترل این شهر را در دست بگیرد.

گروه حکومت اسلامی در ماه‌های اخیر بخش وسیعی از مناطق دراختیارش در عراق و سوریه را از دست داده است.

سپاه پاسداران بارها اعلام کرده‌است که حضور فرماندهان این نیرو در سوریه و عراق «مستشاری» است و جمهوری اسلامی به درخواست بشار اسد و دولت عراق به این کشورها نیرو اعزام کرده‌است.

در مقابل پیشتر منتقدان در داخل ایران نیز با انتقاد شدید از عملکرد قاسم سلیمانی و نیروی قدس در منطقه، «به وجود آمدن» گروه داعش را «مرهون سوءمدیریت قاسم سلیمانی» دانسته‌اند.

از جمله مهدی خزعلی منتقد سیاسی، سال گذشته در ویدئویی گفته بود که حضور قاسم سلیمانی در سوریه نبود «الان داعشی در سوریه وجود نداشت».

علاوه بر نیروهایی از سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که در درگیری‌های سوریه حضور دارند، نیروهای افغان مقیم ایران در قالب تیپ «فاطمیون» و نیروهای پاکستانی مقیم ایران در قالب تیپ «زینبیون» در این جنگ در کنار نیروهای بشار اسد و حزب‌الله لبنان می‌جنگند.

در طول جنگ شش ساله سوریه که صدها هزار کشته برجای گذاشته است، ایران متحد اصلی حکومت بشار اسد بوده است و تاکنون بیش از یک‌هزار تن از نیروهایش در آن کشور کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG