لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

نیروهای دولتی سوریه و «حزب الله لبنان آخرین پایگاه مهم داعش» را تصرف کردند


یک نیروی دولتی سوریه که پس از بیرون کردن نیروهای داعش از یکی از شهر ها(عکس از آرشیو)
یک نیروی دولتی سوریه که پس از بیرون کردن نیروهای داعش از یکی از شهر ها(عکس از آرشیو)

یک فرمانده نیروهای حامی حکومت سوریه روز چهارشنبه اعلام کرده است که نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان حزب الله لبنان آخرین پایگاه مهم گروه حکومت اسلامی، داعش را در «البوکمال»به تصرف خود در آوردند.

به گزارش رویترز این فرمانده نظامی گفته است، البوکمال آخرین پایگاه داعش روز چهارشنبه به طور کامل آزاد شد.

گروه حکومت اسلامی طی دو سال اخیر متحمل شکست های متعددی شده است و تقریبا اکثر قلمرو «خلافت» خود در عراق و سوریه را از دست داده است. این گروه در سال ۲۰۱۴ توانسته بود بخش های وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود در بیاورد.

به گزارش رویترز، پس از یک ماه پیشروی نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان شیعه حزب الله لبنان درمرکز و شرق سوریه، این نیروها روز چهارشنبه توانستند شهر البوکمال را به طور کامل محاصره کنند.

این فرمانده نظامی تاکید کرده است که نیروهای حزب الله لبنان بدنه اصلی نیروهای عملیاتی در البوکمال را تشکیل می دادند. در این عملیات صدها نیروی ویژه حزب الله لبنان حضور داشتند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز اعلام کرده است که «البوکمال آزاد شد.»

این در حالی است که گروه دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، به رغم اعلام نیروهای دولتی هنوز در برخی از مناطق البوکمال درگیری ادامه دارد.

شهر البوکمال درکنار رودخانه فرات و در مرز با عراق واقع شده است.

در همین حال، این فرمانده نظامی به رویترز گفته است، نیروهای حزب الله لبنان در جریان نبرد البوکمال وارد خاک عراق شده و همچنین نیروهای شبه نظامی شیعه عراق، حشد الشعبی، وارد خاک سوریه شدند و به آزاد سازی شهر البوکمال کمک کردند.

رویترز می گوید، گروه حکومت اسلامی همچنان برخی از مناطق بیابانی و روستاهای در اطراف البوکمال را در تصرف دارد. این گروه همچنین یک شهر در عراق را هنوز در تصرف دارد.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، روز گذشته در مصاحبه ای گفته بود، جنگ در سوریه با پیروزی در دیرالزور به پایان نمی رسد.

هفته گذشته نیروهای دولتی سوریه اعلام کردند که شهر دیرالزور در شرق سوریه را به طورکامل تصرف کرده اند.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی بشار اسد نیز گفته بود، حضور نیروهای ترکیه و آمریکا درخاک سوریه غیرقانونی است و دمشق با آنها به مثابه اشغالگر رفتار خواهد کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، نیز در ماه گذشته توانستند شهر رقه، مرکز گروه حکومت اسلامی را تصرف کنند.

جنگ داخلی در سوریه صد ها هزار کشته برجای گذشته و میلیون ها نفر را آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG