لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

نیروهای دولتی سوریه «به طور کامل شهر دیرالزور را از داعش» باز پس گرفتند


تصویری از شهر دیرالزور (عکس آرشیو)
تصویری از شهر دیرالزور (عکس آرشیو)

دیده بان حقوق بشر سوریه روز پنجشنبه یازدهم آبان اعلام کرده است، نیروهای دولتی و متحدان آن توانسته اند شهر دیرالزور را به طور کامل از گروه حکومت اسلامی، داعش بازپس بگیرند.

رویترز می گوید، به رغم اعلام گروه دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، هنوز حکومت سوریه به طور رسمی این خبر را اعلام نکرده است.

با این حال یک فرمانده نظامی نیروهای متحد حکومت سوریه به رویترز گفته است، به رغم پیشروی نیروهای دولتی در شهر دیرالزور، هنوز برخی از عناصر داعش در سطح این شهر حضور دارند.

نیروهای دولتی سوریه به همراه شبه نظامیان حزب الله لبنان و حمایت هوایی روسیه، از دو ماه پیش عملیات برای باز پس گیری شهر دیرالزور آغاز کردند. این شهر که موقعیت استرتژیک در شرق سوریه دارد در غرب رود فرات واقع شده است.

گروه حکومت اسلامی از سال ۲۰۱۴ بخش هایی از دیرالزور را به کنترل در آورد و در بخش دیگر این شهر را به همراه نیروهای ارتش و ۹۳ هزار غیر نظامی برای سه سال در محاصره کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، نیز در ماه سپتامبر عملیاتی در بخش شرقی رود فرات در این استان انجام دادند و در برخی از مناطق نیز پیشروی کردند.

شهر دیرالزور برای گروه حکومت اسلامی اهمیتی راهبردی داشت چرا که این شهر در نزدیکی مرز با عراق واقع شده است. همچنین این منطقه دارای منابع نفتی است.

رویترز می گوید ، گروه حکومت اسلامی همچنان بخش کوچکی از استان دیرالزور را در اختیار دارد که در نزدیکی مرز با عراق واقع است.

گروه حکومت اسلامی همچنان یک منطقه در استان حما و یک منطقه در جنوب دمشق را در کنترل دارد.

طبق این گزارش، نیروهای دولتی سوریه همچنین در شهر مرزی آلبوکمال در استان دیرالزور پیشروی کرده اند.

این در حالی است که پیشتر وزارت دفاع روسیه گزارش داد که شش فروند بمب افکن دوربرد «توپولوف – ۲۲ ام ۳» این کشور با پرواز از حریم هوایی ایران و عراق پایگاه‎های گروه حکومت اسلامی در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه که روز چهارشنبه ۱۰ آبان منتشر شد،‌ آمده است که این بمب افکن ها پس از پرواز از خاک روسیه و عبور از آسمان ایران و عراق ‌ مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) و انبارهای سلاح این گروه در نزدیکی شهر «آلبوکمال» را به طور گسترده بمباران کردند.

XS
SM
MD
LG