لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۰

رقه، پایتخت گروه خلافت اسلامی، توسط گروه مورد حمایت آمریکا آزاد شد


سه روز پس از آغاز «آخرین نبرد»، نیروهای کرد سوری تحت حمایت آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، پرچم خود را در استادیوم شهر رقه به اهتزاز درآورده و این شهر را آزاد اعلام کردند.

این نیروها شنبه گذشته اعلام کرده بودند که «آخرین» نبرد برای بازپس‌گیری شهر رقه، پایتخت خودخوانده داعش، در جریان است.

حال به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی و «ناظر حقوق بشر سوریه»، شهر رقه روز سه‌شنبه به طور کامل از دست گروه حکومت اسلامی، داعش، خارج شد.

در همین حال در گزارش‌ها آمده است که بخش‌هایی از این شهر مین‌گذاری شده و کار پاکسازی آنها زمان می‌برد.

همچنین ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید در چهار ماهی که جنگ بین گروه کردهای سوریه و گروه حکومت اسلامی طول کشید حدود ۳۲۵۰ نفر کشته‌ شده‌اند که از این تعداد یک‌سوم غیرنظامی بوده‌اند.

بازپس گرفتن رقه، نماد اصلی خلافت داعش، تحول دیگری در زمینه نابودی این گروه و حکومت وحشت آن بر منطقه است. داعش ظرف یک سال گذشته بسیاری از مواضع استراتژیک خود را در عراق از جمله شهر موصل و سوریه از دست داده است.

شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود درآوردند تا به نخستین شهر تحت کنترل کامل این گروه افراطی تبدیل شود.

این شهر از آن زمان به نماد شیوه حکومتی داعش در منطقه تبدیل شد، حکومتی که در آن مردم به خاطر کوچک‌ترین خطایی در ملاء عام اعدام می‌شدند؛ فیلم‌های منتشره از این اعدام‌ها بازتاب جهانی زیادی در پی داشت.

همچنین از این شهر که مقصد بسیاری از جنگجویان خارجی برای پیوستن به گروه داعش بود عملیات‌های داعش در شهرهای اروپایی طرح‌ریزی می‌شد.

پیشروی نیروهای سوری در دیرالزور

در همین حال رویترز در گزارشی دیگر از پیشروی نیروهای ارتش سوریه با حمایت حزب‌الله و نیروهای روسیه در چند منطقه شهر دیرالزور خبر می‌دهد.

رویترز به نقل از یک رسانه وابسته به حزب‌الله لبنان می‌گوید که نیروهای سوری و متحدان سوریه در روز سه‌شنبه به «چند منطقه دیرالزور برای پاک‌سازی آن از داعش» حمله کرده‌اند.

ارتش سوریه از ماه گذشته در حال نبرد در این شهر بوده و به گفته ناظر حقوق بشر سوریه هنوز تقریبا پنج محله از این شهر در گروه حکومت اسلامی است.

نیروهای دولتی سوریه و متحدانش روز شنبه توانستند شهر المیادین در استان دیرالزور را از گروه حکومت اسلامی باز پس گیرند.

دیرالزور در کرانه غربی رود فرات و در نزدیکی مرز عراق واقع است. استان دیرالزور از منابع نفت برخوردار است.

XS
SM
MD
LG