لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه «آماده واپسین کارزار» در رقه می‌شوند


افراد گروه «ن‌د‌س» در خرابه‌های باقی‌مانده از رقه
افراد گروه «ن‌د‌س» در خرابه‌های باقی‌مانده از رقه

فرماندهان «نیروهای دمکراتیک سوریه»، شبه‌نظامیانی که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند، می‌گویند به «واپسین هفته» از عملیات آزادسازی رقه از تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی نزدیک شده‌اند.

شبه‌نظامیان عمدتا کـرد در ائتلاف «نیروهای دمکراتیک سوریه» (ن‌د‌س) از دو جبهه در شرق و شمال رقه، در نبرد با نفرات داعش هستند.

روجا فلات، یکی از فرماندهان این گروه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه بار دیگر تاکید کرده‌است که کنترل ۹۰ درصد شهر در دست این نیروها است. به گفته این فرمانده کـرد، آن‌ها در حال آماده‌شدن برای یورش به بخش‌های کوچکی هستند که نفرات داعش همچنان در آن‌ها حضور دارند.

خانم فلات می‌گوید «اگر دو جبهه (شمال و شرق) به یکدیگر برسند، می‌شود گفت که ما دیگر وارد هفته آخر شده‌ایم». او افزوده است «طی سه تا چهار روز ، قادر خواهیم بود که در مورد آغاز واپسین کارزار تصمیم بگیریم».

سه هفته پیش نیروهای دمکراتیک موفق شده بودند با آنچه «حمله غافلگیرانه» در شمال شهر رقه توصیف شد، این منطقه را را از داعش پاکسازی کنند.

نیروهای دولتی سوریه نیز از جنوب رقه دست به پیشروی‌هایی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی زده‌اند.

نیروهای دمکراتیک سوریه از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است. ارتش سوریه از حمایت شبه‌نظامیان سازمان‌یافته توسط ایران و ارتش روسیه برخوردار است.

با وجود پیشروی‌های عمده، انتظار می‌رود شبه‌نظامیان «ن‌د‌س» در واپسین کارزار با مقاومت سختی از طرف نفرات داعش روبه‌رو شوند؛ از جمله با به‌کارگیری تک‌تیراندازها، حملات انتحاری و دیگر اقداماتی که در روزهای پیش‌رو در برابر آن‌ها قرار می‌گیرد.

در حال حاضر نفرات داعش در بیمارستان ملی، استادیوم فوتبال و بخش‌هایی از مناطق مسکونی شهر سنگر گرفته‌اند.

«اردال» یکی از فرماندهان منطقه‌ای «ن‌د‌س» نیز به خبرگزاری رویترز گفته است نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی در مناطق مرکزی شهر فعالیت دارند «چراکه این مرحله آخر است. آن‌ها مقاومت خواهند کرد، تسلیم خواهند شد یا کشته می‌شوند. این آخرین ایستگاه آن‌ها پیش از مرگ است».

پاکسازی رقه، مهم‌ترین شهر در تصرف داعش در سوریه، ضربه‌ای شدید به این گروه وارد خواهد کرد؛ به‌ویژه که آن‌ها مهم‌ترین شهر خود در عراق، یعنی موصل، را نیز از دست داده و در دیگر نقاط این دو کشور، از جمله در مناطق مرزی، زیر حملات گروه‌های مختلف از ارتش عراق و سوریه تا شبه‌نظامیان مورد حمایت طرف‌های درگیر قرار دارند.

داعش در سال ۲۰۱۴ ادعای خلافت در عراق و سوریه کرد، در آن زمان بخش‌های گسترده‌ای از هر دو کشور را نیز به کنترل خود درآورده بود.

XS
SM
MD
LG