لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

نیروهای مورد حمایت آمریکا کنترل «۹۰ درصد» از رقه را به‌دست گرفتند


افراد «نیروهای دموکراتیک سوریه» در رقه
افراد «نیروهای دموکراتیک سوریه» در رقه

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه ۲۹ شهریور خبر داد که نیروهای سوری مورد حمایت آمریکا موفق شده‌اند ۹۰ درصد از شهر رقه، مرکز اصلی حکومت اسلامی (داعش) را از کنترل داعش خارج کنند.

نیروهای داعش از سه ماه پیش در رقه تحت محاصره «نیروهای دموکراتیک سوریه»، اعم از افراد مسلح کُرد و عرب مورد حمایت آمریکا، قرار دارند و مواضع آنان از سوی هواپیماهای ائتلاف آمریکا بمباران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمان، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، روز چهارشنبه گفت که «به خاطر بمباران‌های هوایی سنگین نیروهای ائتلاف، داعش طی ۴۸ ساعت گذشته وادار به عقب‌نشینی از دست‌کم پنج محله مهم رقه شده‌است.»

به گفته وی، این امر باعث شد که نیروهای دموکراتیک سوریه هم‌اکنون کنترل ۹۰ درصد از شهر رقه را به‌دست بگیرند.

بنا بر این گزارش، افراد داعش با رها کردن سیلوها و انبار غله، شمال شهر رقه را ترک کرده‌اند و هم‌اینک در مرکز شهر و در ساختمان‌های اداری و ورزشگاه و تونل‌های شهر مستقر شده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه طی بیانیه‌ای اعلام کرده که با «حمله غافلگیرانه» شمال شهر رقه را از داعش بازپس گرفته و عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه در این منطقه وارد مراحل آخر خود شده‌است.

رقه همچنین از ناحیه جنوب نیز شاهد پیشروی نیروهای حکومت سوریه است که از حمایت نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان وابسته به ایران برخوردارند.

گروه داعش اوایل سال ۲۰۱۴ رقه را تصرف کرد و از آن زمان این شهر را عملاً به عنوان پایتخت خلافت خود در سوریه درآورد.

در این مدت خبرهای پرشماری از خشونت شدید داعش علیه ساکنان رقه و سر بریدن در ملأ عام گزارش شده‌است. رقه همچنین محلی است که گفته می‌شود طرح‌های حملات تروریستی به ساکنان دیگر کشورها در آن برنامه‌ریزی می‌شود.

XS
SM
MD
LG