لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

داعش یک فایل صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی را منتشر کرد


آخرین سخنرانی ابوبکر البغدادی که منتشر شد به نوامبر پارسال، دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، باز می‌گردد.
آخرین سخنرانی ابوبکر البغدادی که منتشر شد به نوامبر پارسال، دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، باز می‌گردد.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش پس از گذشت حدود یکسال، سرانجام فایلی صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی رهبر این گروه را منتشر کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ششم مهر گزارش داد که این فایل صوتی ۴۶ دقیقه‌ای مشخص نیست دقیقا چه زمانی ضبط شده است، اما ابوبکر البغدادی در سخنان خود به تهدیدات کره شمالی علیه ژاپن و ایالات متحده اشاره می‌کند. در عین حال بخش اعظم این سخنرانی نیز به ذکر آیات قرآنی و روایات مذهبی اختصاص دارد.

آخرین سخنرانی ابوبکر البغدادی که منتشر شد به نوامبر پارسال، دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل باز می‌گردد که وی از افراد خود خواسته بود با «کافران» بجنگند و «خون آنان را همچون نهر بر زمین جاری کنند».

از آن زمان شهر موصل که مدت سه سال در اختیار داعش بود و مرکز این گروه در عراق شمرده می‌شد به دست نیروهای عراقی و با پشتیبانی ایالات متحده آزاد شد.

در این میان اما درباره سرنوشت ابوبکر البغدادی گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح بود، به طوری که در ابتدا وزارت دفاع روسیه اعلام کرد او احتمالا در یکی از حملات هوایی روسیه در نواحی شهر رقه سوریه کشته شده است، اما واشینگتن گفت که نمی‌تواند کشته شدن بغدادی را تایید کند. در عین حال مقامات عراق نیز نسبت به این امر تردید داشتند.

مقامات عراق و آمریکا کفته‌اند که تصور می‌کنند دستگیری یا کشته شدن ابوبکر البغدادی چند سال طول بکشد و گمان دارند که او در بیابان‌های بین موصل و رقه پنهان شده باشد.

XS
SM
MD
LG