لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

صلیب سرخ در مورد حمله به بیمارستانها در جنگ سوریه هشدار داد


حمله به یک بیمارستان در استان ادلب (عکس از آرشیو)
حمله به یک بیمارستان در استان ادلب (عکس از آرشیو)

کمیته بین المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه اعلام کرد در جریان تشدید نبردها طی هفته‌های اخیر در سوریه به تعداد بیشتری از بیمارستانها حمله شده است، حداقل ۱۰ مرکز درمانی طی ۱۰ روز گذشته هدف حمله قرار گرفته و صدها هزار نفر از مردم از خدمات درمانی محروم شده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بیانیه کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید این درگیری‌ها شدیدترین نبردها از زمان تصرف شهر حلب توسط نیروهای دولتی سوریه در دسامبر گذشته بوده است. این نهاد می گوید به شدت در مورد صدها تلفات غیرنظامی و نابودی مراکز درمانی و پزشکی نگران است.

رییس هیئت نمایندگی صلیب سرخ در سوریه گفت:«ما شاهد افزایش شدید عملیات نظامی هستیم که در نتیجه آن غیرنظامیان زیادی آسیب می بینند.»

درگیری‌های نظامی در هفته‌های اخیر در نواحی مرکزی، شمالی و شرقی سوریه بین نیروهای دولتی با حمایت هوایی روسیه و گروههای شورشی رقیب افزایش یافته است. در مناطقی که طبق توافق آستانه بین روسیه، ایران و ترکیه مناطق امن اعلام شده بود نیز درگیریهای نظامی روی داده است.

در بیانیه صلیب سرخ گفته می شود که با توجه به تشدید درگیری‌ها در استانهای رقه و دیرالزور همه روزه رقمی حدود هزار نفر از آوارگان که از این درگیریها می گریزند به اردوگاههای پناهجویان می آیند.

طی ماههای گذشته نیروهای ارتش سوریه در استان دیرالزور و نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت آمریکا در استان و شهر رقه بخشهایی از قلمرو گروه «حکومت اسلامی»، داعش را بازپس گرفته اند. تحت تاثیر این حملات هزاران نفر از غیرنظامیان ساکن مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی» که هم توسط نیروی هوایی روسیه وهم نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بمباران می شوند از این مناطق می گریزند.

روز چهارشنبه نیروهای دولتی سوریه پیکارجویان «حکومت اسلامی» را از استان حما واقع در مرکز سوریه بیرون راندند. به این ترتیب به سه سال تسلط این گروه بر استان حما که از نظر مذهبی جمعیت متنوعی دارد پایان داده شد.

همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد زیردریایی‌های این کشور روز پنجشنبه ۱۰ موشک کروز به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در حومه شهر میادین، یکی از آخرین پایگاههای اصلی این گروه در خاک سوریه شلیک کرده اند.

سخنگوی وزار دفاع روسیه گفت بر اثر اصابت این موشک‌ها تعداد نامعلومی از پیکارجویان «حکومت اسلامی» کشته و چند انبار مهمات و یک پست فرماندهی مهم نابود شده است. به گفته این سخنگو موشک‌های کروز از دو زیردریایی روسیه مستقر در آبهای دریای مدیترانه شلیک شده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید نیروهای دولتی سوریه با حمایت پوشش هوایی روسیه به سمت شهر میادین پیشروی می کنند که در حال حاضر با توجه به حملات به دیرالزور و رقه به یکی از مراکز اصلی پیکارجویان «حکومت اسلامی» بدل شد.

نیروهای مسلح روسیه می گوید یکی از رهبران یک گروه جهادی وابسته به القاعده که گزارش شده بود در هفته جاری در جریان حملات هوایی روسیه زخمی شده بود اکنون به کما رفته است اما شواهد مشخصی در مورد وضعیت ابومحمد الجولانی ارائه نداد.

جنگنده‌های این کشور مواضع این گروه به نام جبهه النصره در استان ادلب را به مدت دو روز بمباران کردند که بر اثر آن چندین نفر از پیکارجویان گروه کشته و زخمی شده اند. در آن زمان وزارت دفاع روسیه با استناد به گزارشهای اطلاعاتی- امنیتی خود گفت ابو محمد الجولانی به شدت زخمی شده است.

امااین گروه وابسته به القاعده می گوید رهبرش کاملا سالم است و مشغول فعالیت‌های معمول است.

مسکو این گروه وابسته به القاعده را مسئول حمله ماه گذشته به یک پست دژبانی روسیه در حومه ادلب می داند. در جریان محاصره ۲۹ نظامی روسیه و زد و خوردهای شدیدی که چند ساعت ادامه یافت سه نظامی روس زخمی شدند. نیروهای روسیه با کمک عشایر محلی حمله پیکارجویان این گروه را دفع کردند.

XS
SM
MD
LG