لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

بمباران مواضع داعش در سوریه؛ ۶ بمب‌افکن روسیه از حریم هوایی ایران و عراق عبور کردند


بمب افکن های روسیه مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در نزدیکی شهر «البوکمال» را بمباران کردند.
بمب افکن های روسیه مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در نزدیکی شهر «البوکمال» را بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که شش فروند بمب افکن دوربرد «توپولوف – ۲۲ ام ۳» این کشور با پرواز از حریم هوایی ایران و عراق پایگاههای گروه حکومت اسلامی (داعش) در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه که روز چهارشنبه ۱۰ آبان منتشر شد،‌ آمده است که این بمب افکن ها پس از پرواز از خاک روسیه و عبور از آسمان ایران و عراق ‌ مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) و انبارهای سلاح این گروه در نزدیکی شهر «البوکمال» را به طور گسترده بمباران کردند.

همزمان، احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ایران، روز چهارشنبه تأیید کرد که پیش از این، روسیه از خاک ایران به مواضعی در سوریه موشک کروز شلیک کرده‌است و افزود این اقدام، با «نظر» مثبت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به اینکه موشک‌ها از پایگاه نوژه همدان شلیک شده‌اند و پرتاب آنها از خاک ایران اضافه کرد که در راستای «پیمان نانوشته» میان تهران و مسکو در حمایت از سوریه صورت گرفته‌است.

احمدرضا پوردستان، شلیک موشک کروز از سوی نیروهای روسی از خاک ایران را «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح» عنوان کرده و افزوده تهران تنها به هواپیماهای روسی که «قبلاً کسب مجوز» کرده بودند، اجازه استفاده از این پایگاه را داده‌است.

جانشین فرمانده کل ارتش ایران در مورد پرواز هواپیماهای نظامی روسیه نیز گفت که «مسیر پروازی هواپیماهای روسی به‌گونه‌ای است که باید از آسمان ما بگذرند تا بتوانند به سوریه رفته و داعش را هدف قرار دهند».

او یکی از پایگاه‌های نزدیک که توانایی «سرویس‌دهی» به جنگنده‌های دوربرد روسی را دارد، «پایگاه همدان» معرفی کرد و افزود که پایگاه نوژه همدان «به هیچ عنوان در اختیار هواپیماهای جنگنده روسی گذاشته نشد، بلکه جنگنده‌های روسی فقط برای سرویس‌دهی می‌آمدند آنجا می‌نشستند».

جانشین فرمانده کل ارتش ایران اضافه کرد که «بعضی مواقع هم بوده‌است که هواپیماهای روسی آمدند و به آنها مجوز داده نشده و برگشتند چون قبلاً کسب مجوز نکرده بودند».

وی با اشاره به اینکه «وقتی هواپیماهای روسی می‌خواهند بیایند باید هماهنگ کنند و ما به آنها مجوز می‌دهیم»‌اضافه کرد: «همین‌طور نیست که سرشان را پایین بیندازند و بیایند و بخواهند از آسمان ایران رد بشوند».

آن‌طور که این مقام نظامی ایران اعلام کرده، «اگر سایت پدافند هوایی ما هواپیما را شناسایی نکند، می‌زند و با کسی هم شوخی ندارد».

پیش از این نیز وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که روسیه می‌تواند به طور «موردی» ، از پایگاه‌های نظامی ایران برای حمله به گروه‌های به گفته او «تروریستی» در سوریه استفاده کند.

محمدجواد ظریف در فروردین‌ سال جاری و همزمان با سفر حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، به مسکو افزوده بود: «روسیه [در ایران] پایگاه نظامی ندارد، ما همکاری خوبی داریم و زمانی که برای روس‌ها لازم باشد تا در نبرد علیه تروریسم از تأسیسات ایران استفاده کنند، ما با بررسی مورد به مورد، در هر مورد تصمیم می‌گیریم».

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ مرداد سال گذشته برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از پایگاه نظامی نوژه همدان استفاده کرده‌اند.

انتشار این گزارش، انتقاد برخی از نمایندگان مجلس ایران را به دنبال داشت و وزارت خارجه ایران در شهریور ۹۵ اعلام کرد که استفاده جنگنده‌های روسی از این پایگاه پایان یافته‌است.

حسین دهقان، وزیر دفاع وقت ایران نیز از اعلام خبر حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان، انتقاد کرده و گفته بود که روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده‌است.

اهمیت استفاده روسیه از پایگاه‌های نظامی ایران از آن جهت بود که برای نخستین بار پس از انقلاب ۵۷، ایران به طور رسمی تأیید می‌کرد که یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده‌است.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌روند و در جنگ داخلی این کشور به نفع وی، حضور فعالی دارند. حمایت این دو کشور از حکومت اسد انتقاد کشورهای غربی و نیز شماری از کشورهای منطقه را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG