لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۹

سازمان ملل: ۱۳ میلیون نفر از مردم سوریه محتاج کمک هستند


زن سوری، مردی را که از اسارت داعش در «قریتین» گریخته‌است در آغوش گرفته و می‌گرید
زن سوری، مردی را که از اسارت داعش در «قریتین» گریخته‌است در آغوش گرفته و می‌گرید

مسئول ارشد هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه ملل متحد می‌گوید با وجود پیشرفت‌ها در نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی»، وضعیت مردم سوریه «فاجعه‌بار» است و شماری نزدیک به ۷۰ درصد از شهروندان آن، محتاج کمک‌ هستند.

مارک لوکاک، هشتم آبان ماه، در جریان یک کنفرانس ویدئویی به اعضای شورای امنیت گفته‌است «در یک موضوع تردیدی وجود ندارد: ژرفای آثار ناشی از بحران سوریه رو به افزایش است».

بنا بر برآوردهای سازمان ملل ۴۳۶ هزار نفر از شهروندان رقه، «پایتخت» پیشین حکومت خودخوانده اسلامی در سوریه، به ده‌ها محل دیگر گریخته‌اند ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان دیرالزور در ماه اوت و ۲۵۰ هزار نفر در ماه اکتبر، از شهر فرار کرده‌اند. این آمار، علاوه بر میلیون‌ها نفری‌ست که در داخل و خارج از سوریه آواره هستند.

از سویی نزدیک به سه میلیون شهروند سوری محتاج کمک‌های انسان‌دوستانه، در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به آن‌ها برای امدادگران بسیار مشکل است.

همزمان با این آمار ۱۳ میلیون شهروند سوریه -رقمی نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت باقی‌مانده در سوریه بنا بر تخمین جمعیت آن کشور از طرف بانک جهانی- به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

آقای لوکاک گفته‌است در کنار تمام این مسائل، ماموریت ملل متحد و نهاد‌های هم‌راه آن در سوریه، یکی از بزرگ‌ترین ماموریت‌های کمک‌رسانی و انسان‌دوستانه در جهان است.

در جریان دیداری که میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل انجام شده، نماینده بریتانیا در این سازمان از اعضای ثابت شورا، چین، آمریکا، روسیه، فرانسه، و خود بریتانیا، خواسته‌است تا برای بازگشت به مذاکرات صلح ژنو، اقدامات و فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

قرار است در ماه آینده میلادی دور تازه‌ای از مذاکرات صلح به سرپرستی سازمان ملل برگزار شود. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، گفته هشتمین دور از مذاکرات ۲۸ نوامبر برگزار خواهد شد. دور هفتم این نشست در ژوئیه صورت گرفته بود و مانند موارد پیشین نتیجه خاصی دربرنداشت. در حال حاضر، روسیه، ایران و ترکیه در حال انجام مذاکراتی مجزا در آستانه هستند.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی آن کشور به شمار می‌روند و در جریان نبردها نیز مستقیما حضور دارند. ترکیه و شماری از کشورهای منطقه نیز از گروه‌هایی از شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کنند. ائتلافی به رهبری آمریکا نیز از گروه‌هایی از شورشیان در نبردها علیه «داعش» پشتیبانی می‌کند.

چهارم آبان ماه، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، با تکرار مواضع پیشین واشینگتن تاکید کرده بود که پس از سقوط گروه موسوم به حکومت اسلامی و در روند صلح سوریه، بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند.

روز دوشنبه نماینده ارشد روسیه در مذاکرات سوریه این احتمال را مطرح کرد که مسکو ممکن است میزبان مذاکراتی با هدف تدوین قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه شود. الکساندر لاورنتیف، به خبرنگاران گفته این موضوع «همچنان تحت بررسی‌ست» اما افزوده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه «آمادگی خود را… برای آماده‌کردن قانون اساسی تازه و انتخابات پارلمانی با حضور گروه‌های مخالف» اعلام کرده‌است. دمشق این اظهارات آقای لاورنتیف را تائید را رد نکرده‌است. تا کنون هیچ نشانه‌ای، برای نمونه در مورد کناره گیری احتمالی بشار اسد که در پی دخالت نظامی روسیه، موضع قوی‌تری در جنگ داخلی پیدا کرده، دیده نشده‌است.

نماینده روسیه می‌گوید آقای دی‌میستورا با «اصل» ایجاد یک کنگره گفت‌وگوی ملی در مورد سوریه، موافق است. استفان دی‌میستورا خواهان «گفتگوی واقعی» برای پایان دادن به جنگ شده‌است. او در عین‌حال خواسته‌است که طرف‌های درگیر برای تدوین قانون اساسی تازه و برپایی انتخاباتی تحت نظارت سازمان ملل، همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG