لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۷

سوریه گزارش سازمان ملل را در مورد حمله شیمیایی به خان‌شیخون رد کرد


خان شیخون
خان شیخون

دولت سوریه گزارش‌ کارشناسان سازمان ملل درباره «حمله شیمیایی» به خان شیخون در بهار سال گذشته را مغرضانه خوانده و آن را رد کرد.

وزارت خارجه سوریه، روز شنبه ششم آبان با صدور بیانیه‌ای،گزارش کارشناسان سازمان ملل در مورد خان شیخون را «قصه‌پردازی» خواند و آن را «نادرست» عنوان کرد.

سازمان منع سلا‌ح‌های شیمیایی که از طرف سازمان ملل مأمور تحقیق درباره گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی به خان شیخون شده بود، در گزارش تازه خود، ابراز «اطمینان» کرده که در ماه آوریل نیروهای دولت سوریه در خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

در واکنش به این گزارش، وزرات خارجه سوریه گفته است: «گزارش‌های این کمیته‌ها از پیش در راهروهای اداره‌های مخالف سوریه طراحی و نوشته می‌شود.»

در آن هنگام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، اعلام کرده بود که گزارش‌ها در مورد حمله به خان شیخون «ساختگی» است. همچنین روسیه که از حامیان دولت بشار است، گفته بود پس از حمله جنگنده‌های سوری به انبار گازهای شیمیایی شورشیان، این گازها در محل پخش شده‌اند. روسیه می‌گوید محل بمباران شده در زمان حمله در کنترل جبهه النصره بود.

با این حال آمریکا، بریتانیا و فرانسه دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی به خان شیخون معرفی کردند. آمریکا سپس، با شلیک ۵۹ موشک تام هاوک به پایگاه هوایی الشعیرات، به دمشق درباره استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز ۱۶ آبان درباره گزارش‌های جدید در مورد خان شیخون به بحث بنشیند.

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل سوریه را به‌خاطر استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی محکوم کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «شورای امنیت باید پیام روشنی بدهد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هرکسی تحمل نخواهد شد و باید این شورا از کار بازرسان‌ بی‌طرف حمایت کامل کند.»

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تاییدی بر گفته‌های آمریکا و بسیاری از کشورها در مورد مسئول بودن دولت سوریه در حمله شیمیایی خان شیخون دانست.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در گزارش خود تأکید کرده که دولت سوریه مسئول استفاده از گاز سارین در خان شیخون است که موجب مرگ دست کم ۸۰ نفر شد.

XS
SM
MD
LG