لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۷

بریتانیا، روسیه را به لاپوشانی جنایات اسد متهم کرد


ساعتی پس از انتشار گزارش رسمی درباره حمله شیمیایی به دست بشار اسد، و همزمان با انتقاد روسیه از این گزارش، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای شدیداللحن این کشور را به لاپوشانی جنایات شیمیایی حکومت سوریه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه پنجم آبان‌ماه، روسیه را متهم کرد که تلاش می‌کند متوسل شدن حکومت بشار اسد در سوریه به استفاده از گاز مرگبار سارین را از نظرها پنهان نگه دارد.

به گفته آقای جانسون، این رفتار حکومت روسیه تنها به اجماع جهانی درباره تسلیحات شیمیایی ضربه‌ای مهلک می‌زند.

در واکنش به گزارش سازمان ملل از دست داشتن حکومت بشار اسد در سوریه در حمله شیمیایی مرگبار خان شیخون، روسیه در مقام بزرگ‌ترین حامی اسد روز جمعه این گزارش را به باد انتقاد گرفته و آن را بی‌اعتبار خواند.

سازمان ملل روز پنج‌شنبه در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی روز ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری به خان شیخون است.

در این گزارش تصریح می‌شود که استفاده از گاز مرگبار سارین در خان شیخون موجب مرگ دست‌کم ۸۰ غیرنظامی شده است.

آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید، در واکنش به این گزارش، یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه روسیه روز جمعه، پنجم آبان‌ماه، با وارد کردن چندین ایراد این گزارش را عملاً بی‌اعتبار خواند.

به گفته سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گزارش سازمان ملل حاوی «موارد ناهمخوان بسیار و شواهد ناآزموده» است.

این مقام روسیه همچنین وعده داد که دولت روسیه یافته‌های موجود درباره خان شیخون را بررسی کرده و «به‌زودی» پاسخی به گزارش حاضر منتشر کند.

این در حالی است که در بیانیه شدیداللحن وزیر خارجه بریتانیا اشاره می‌شود که روسیه «مکررا سعی کرده است به تلاش‌ها برای رسیدن به حقیقت حمله خان شیخون لطمه بزند».

او در ادامه از روسیه خواست تا «از لاپوشانی برای متحد نفرت‌انگیزش» دست بردارد.

آن طور که خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از آقای ریابکوف می‌گوید، در این گزارش کارشناسان سازمان ملل از گزارش «شاهدان مورد تردید و شواهدی که راستی‌آزمایی نشده» استفاده کرده‌اند.

تهیه‌کننده این گزارش گروهی است موسوم به مکانیسم تحقیقاتی مشترک (JIM) که با هدف تعیین مسئول حملات شیمیایی در سوریه و با توافق کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و در سال ۲۰۱۶ مأموریت آن برای یک سال دیگر تمدید شد.

اما در حالی که مأموریت این هیئت تحقیقاتی مشترک در اواسط ماه نوامبر (حدود سه هفته دیگر) به پایان می‌رسد، روسیه قطعنامه تمدید مأموریت آن را در روز سه‌شنبه گذشته وتو کرد.

سرگی ریابکوف روز جمعه در عین حال «دیگر کشورها» را متهم کرد که قصد دارند از این گزارش «برای حل و فصل مسائل ژئوپلتیکی و استراتژیک خود در سوریه» بهره بگیرند.

آقای ریابکوف مشخص نکرد که کدام کشورها چنین هدفی دارند، اما مسئله حمله شیمیایی خان شیخون بین دولت آمریکا و حکومت روسیه محل مناقشه بوده است.

روز پنج‌شنبه پس از انتشار گزارش سازمان ملل، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در این سازمان، گفت که «گزارش امروز نشان داد آن چه ما خیلی وقت است می‌دانیم حقیقت دارد».

سفیر آمریکا در بیانیه خود همچنین تاکید کرد: «بار دیگر یک نهاد مستقل تایید کرد که رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این در حالی است که برخی از کشورها می‌کوشند از این رژیم محافظت کنند.»

XS
SM
MD
LG