لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ارتش سوریه بمباران مناطق شمالی حماه را آغاز کرد


یک جنگنده ارتش سوریه بر فراز حماه
یک جنگنده ارتش سوریه بر فراز حماه

ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش، پس از بازپس‌گیری چند روستا در مناطق شمال شهر حماه از مخالفان دولت، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور بمباران هوایی این مناطق را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه دیدبان حقوق بشر سوریه خبر می‌دهد که این بمباران‌ها از نیمه‌شب در خان شیخون، کفر نبیل، کفر زیتا و معرة النُعمان آغاز شده که همگی شهرک و روستاهایی در مسیر حماه به حلب هستند و گروه‌های شورشی مخالف با بشار اسد کنترل آنها را در دست دارند.

گروه‌های شورشی اوایل هفته اخیر در عملیاتی که بزرگ‌ترین عملیات آنها در منطقه حماه از ماه مارس به این‌سو گزارش شده موفق شده بودند کنترل چند روستا را به‌دست بگیرند اما نیروهای دولتی هم‌اینک این روستاها را بازپس گرفته‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مبارزه خود با مخالفانش از پشتیبانی نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان شیعه همسو با ایران، ازجمله حزب‌الله لبنان، برخوردار است.

ایالات متحده نیز از برخی گروه‌های مسلح نظیر «نیروهای دموکراتیک سوریه» حمایت می‌کند و این تقابل، در صحنه جنگ داخلی سوریه پیچیدگی‌هایی را به همراه دارد.

ازجمله مقامات روسی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که نیروهای ارتش سوریه در دو نوبت با شلیک متمادی خمپاره مواجه شده‌اند و این خمپاره‌ها از مناطق استقرار «نیروهای دموکراتیک سوریه» و نیروهای ویژه ایالات متحده پرتاب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو روز پنجشنبه به واشینگتن هشدار دارد که در صورت تکرار این موارد، نیروهای روسی و سوری دست به عمل متقابل خواهند زد.

ایگور کُناشنکوف، سخنگوی ارتش روسیه، با انتشار بیانیه‌ای گفت که «مواضع آتشباری از این مناطق بلادرنگ با تمامی سلاح‌های در دست هدف قرار خواهد گرفت.»

اظهارات وزیر اسرائیلی در مورد نفوذ ایران در سوریه

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس روسیه روز پنجشنبه از مصاحبه‌ای با یکی از وزیران کابینه دفاعی اسرائیل خبر داد که وی در آن مخالفت شدید خود با حضور ایران در سوریه را اعلام کرده است.

یوآو گالانت، وزیر مسکن و شهرسازی اسرائیل در این مصاحبه گفته است: «به باور ما ایرانی‌ها باید به پشت رود دجله برگردند که فاصله زیادی از سوریه دارد و با این کار به مرزهای طبیعی خود برخواهند گشت.»

وی افزود که «حزب‌الله هم باید به لبنان برگردد. ایران باید برود و هیچ کاری در سوریه ندارد، اینجا جای آنها نیست و ما راهی برای دفاع از خودمان پیدا خواهیم کرد.»

این وزیر اسرائیلی ضمن مخالفت با ایجاد پایگاه دریایی دائمی ایران در سوریه اضافه کرد: «این ایده که نظامیان ایرانی قرار باشد تجهیزات خود را از راه دریای مدیترانه، چه با دور زدن آفریقا و چه از راه کانال سوئز به علوی‌ها و حزب‌الله و نیروهای شیعه در منطقه ما برسانند، ایده‌ای بسیار بد است.»

اوایل سال جاری میلادی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای برپایی پایگاه دائمی دریایی در سوریه است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آذرماه سال گذشته با اظهار این‌که «نیاز به پایگاه‌هایی در دوردست داریم» از تمایل جمهوری اسلامی ایران به داشتن پایگاه‌ دریایی در سواحل یمن و سوریه سخن گفت.

XS
SM
MD
LG