لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۷

تیلرسون: برای بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه وجود ندارد


رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ تصویر) روز پنج‌شنبه در ژنو با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار کرد
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ تصویر) روز پنج‌شنبه در ژنو با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار کرد

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با تکرار مواضع واشنگتن تاکید کرد که پس از سقوط گروه «خلافت اسلامی» در رقه و در روند صلح سوریه، بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آقای تیلرسون روز پنجشنبه پس از ملاقات با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «ما معتقد نیستیم که برای بشار اسد و خانواده اسد هیچ نقشی در آینده وجود داشته باشد. دوران حکومت رژیم بشار اسد به پایان خود می‌رسد و تنها مسئله این است که این پایان چگونه باید عملی شود.»

این سخنان رکس تیلرسون تکرار مواضع جان کری وزیر سابق خارجه آمریکا است. اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از کناره گیری بشار اسد که پس از دخالت نظامی روسیه موضع او در جنگ داخلی سوریه تحکیم شده دیده نمی‌شود.

بلومبرگ می‌نویسد که با کاهش تاثیرگذاری آمریکا در جنگ داخلی شش ساله سوریه، حضور ایران، ترکیه و روسیه افزایش یافته است و روسای جمهور این سه کشور ماه پیش در مورد اجرای اقدامات مشترکی برای ایجاد مناطق امن در خاک سوریه به توافق رسیدند.

در ادامه این گزارش اظهارات استفان دی‌میستورا بازتاب یافته که خواهان «گفتگوی واقعی» برای پایان دادن به جنگ شده است.

در شرایط کنونی گروه «خلافت اسلامی» با از دست دادن کنترل شهرهای رقه و موصل به یک گروه چریکی تنزل یافته که فقط در مناطق مرزی سوریه و عراق حضور دارد و از این رو برقراری آرامش در سوریه تاحدی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

خبرگزاری بلومبرگ یادآوری می‌کند که ژنو آخرین مرحله از سفر وزیر خارجه آمریکا بود. او پس از عربستان سعودی و قطر سفر کوتاهی به عراق و افغانستان داشت و بعد از آن نیز به پاکستان و هند سفر کرد.

تیلرسون در توقف چند ساعته خود در اسلام آباد در روز ۲۴ اکتبر با مقامات ارشد پاکستان ملاقات کرد تا بر درخواست دونالد ترامپ برای مبارزه شدیدتر پاکستان برای نابود کردن گروه‌های اسلام‌گرای تندرو که در این کشور پناهگاه دارند، تاکید کند.

آقای تیلرسون گفت: «ما درخواست‌ها و نگرانی‌های مشروعی داریم که برای حل آنها نیازمند کمک شما هستیم. اگر شما نمی خواهید و یا نمی‌توانید این اقدامات را انجام دهید ما تاکتیک‌ها و استراتژی خود را بر آن اساس تغییر خواهیم داد.»

XS
SM
MD
LG