لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۷

مقام‌های روسی از «عملیات پایانی» و قاسم سلیمانی از «پایان سیطره داعش» خبر دادند


القائم در عراق و ابوکمال در سوریه آخرین شهرهای تحت کنترل داعش بودند
القائم در عراق و ابوکمال در سوریه آخرین شهرهای تحت کنترل داعش بودند

در حالی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه ۳۰ آبان، گفت که «عملیات فعال» نظامی این کشور در سوریه «رو به پایان است»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از «پایان سیطره» گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روز پس از آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در دیدار با همتای سوری خود، بشار اسد، از رو به پایان بودن عملیات نظامی مسکو در حمایت از اسد در سوریه خبر داد ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، نیز سخنان مشابهی را بیان کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «مرحله فعال عملیات نظامی در سوریه رو به پایان است. به‌رغم این‌که هنوز مسائل حل‌نشده پرشماری وجود دارد، اما آن مرحله به پایان منطقی خود نزدیک شده‌است».

بشار اسد در مبارزه با مخالفان خود که شامل گروه حکومت اسلامی (داعش) می‌شود، از حمایت نظامی روسیه و ایران برخوردار بوده و توانسته‌است با این کمک بخش‌های وسیعی از سوریه را از کنترل مخالفان خود خارج کند.

در این میان، حمایت مسکو و تهران از حکومت اسد انتقاد شماری از کشورهای منطقه و نیز جهان را به همراه داشته است اما ایران می‌گوید تنها مستشار نظامی به سوریه اعزام کرده است. این در حالیست که بیش از یک هزار تن از کسانی که «مدافعان حرم»‌نامیده می شوند،‌ در آن کشور کشته شده‌اند.

در این حال،‌ گروه حکومت اسلامی (داعش)، در سوریه و عراق، از مدت‌ها پیش با بمباران سنگین نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا مواجه بوده و گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا موفق شدند به تازگی رقه، پایتخت خودخوانده آن گروه را در سوریه تصرف کنند و نیروهایش را در بخش‌های وسیعی از شمال و شرق سوریه عقب برانند.

جمهوری اسلامی ایران نیز، هم در سوریه و هم در عراق، به دولت‌های این دو کشور در مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) یاری رسانده‌است.

این کمک به‌ویژه از طریق درگیر شدن گروه‌های مسلح شیعه نظیر حشد الشعبی (بسیج مردمی)، حزب‌الله لبنان، و حضور «مستشاران» نیروی قدس سپاه پاسداران در نبردهای عراق و سوریه علیه داعش نمود پیدا کرده‌است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران:‌ سیطره داعش به پایان رسید

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که «سیطره داعش» با پایین کشیدن پرچم این گروه در شهر ابوکمال به پایان رسیده است.

ابوکمال در شرق سوریه و نزدیک به مرز عراق از آخرین سنگرهای گروه حکومت اسلامی در منطقه بود که به تازگی از کنترل این گروه خارج شد. در نبرد شهر ابوکمال، پنج ایرانی از جمله دو عضو ارشد سپاه قدس کشته شدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، قاسم سلیمانی فرماندهی عملیات بازپس‌گیری این شهر را بر عهده داشته است.

قاسم سلیمانی در نامه خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشت که در سال‌های فعالیت داعش در منطقه «بیش از شش هزار جوان» عضو این گروه «به صورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره» خود را در میان مردم منفجر کردند.

وی همچنین در مورد خسارات مالی فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه نوشت: «اگر چه آمار خسارت‌های وارده قابل احصاء نیست اما بررسی‌های اولیه حاکی از پانصد میلیارد دلار می‌باشد».

فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در این نامه هم از آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق، تشکر کرده و اقدامات دولت جمهوری اسلامی و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، را نیز در شکست داعش «تعیین‌کننده» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز سه‌شنبه در یک سخنرانی این خبر را تبریک گفته اما افزوده است که «البته آثار افراد باقیمانده از آنها هنوز ادامه خواهد داشت. اما اساس و بنیان آنها برچیده شده است.»

ابوبکر البغدادی، رهبر گزوه حکومت اسلامی (داعش)، سه سال پیش در سال ۲۰۱۴ در مسجد نوری شهر موصل اعلام خلافت کرد و اعضای این گروه با عملیات سنگین انتحاری و کشتار وسیع مخالفان و اسیران موفق شدند به سرعت بر منطقه‌ای به وسعت بریتانیا مستولی شوند.

گروه حکومت اسلامی (داعش) پس از آن چند اقدام انتحاری پرتلفات را در قاره اروپا و برخی مناطق دیگر علیه شهروندان غیرنظامی انجام داد که بیشتر آنها در رقه طرح‌ریزی و آماده می‌شد.

از آن زمان، ائتلافی از قدرت‌های غربی علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) شکل گرفت که حمایت نیروهای هوایی این کشورها، به‌ویژه از کردهای مسلح سوریه، در عقب راندن این گروه از بسیاری مناطق مهم بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تیرماه جاری خبر داد که این گروه به سرعت در حال سقوط است و در همان ماه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز ضمن اشاره به گسترش ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی، از پیروزی قریب‌الوقوع بر این گروه خبر داد.

شکست دادن گروه حکومت اسلامی (داعش) از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی او بود.

آقای ترامپ اخیراً در توئیتی نوشت که «نباید اجازه دهیم داعش که در خاورمیانه و دیگر مناطق شکست خورده، بازگردد و وارد آمریکا شود».

XS
SM
MD
LG