لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

دو مرجع تقلید شیعه دراویش گنابادی را با داعش قابل مقایسه دانستند


آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه
آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه

در حالی‌که قطب دراویش گنابادی هواداران خود را به آرامش دعوت کرده‌است، حملات مقامات جمهوری اسلامی به این گروه ادامه دارد و دو مرجع تقلید شیعه این گروه را «عرفان کاذب»، «باطل و منحرف» خوانده و آنان را با داعش مقایسه کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، روز شنبه ۵ اسفند، صوفیه را «یک فرقه انحرافی» خواند و در رابطه با درگیری خیابان پاسداران تهران خواستار «قصاص» شد.

وی اضافه کرد: «مسئولانی که گفته‌اند اینها عاقل و معتدل هستند درست نیست، اینها باطل و منحرف هستند و دروغ می‌گویند».

دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه درگیری بزرگی میان نیروهای امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران رخ داد که در آن به گفته مقامات جمهوری اسلامی، سه مأمور نیروی انتظامی و یک بسیجی کشته شده‌اند و یک بسیجی دیگر در کما است.

ناصر مکارم شیرازی دیگر مرجع تقلید شیعه نیز در این باره روز شنبه گفت که «عرفان‌های کاذب سر از مسائل خطرناک دینی و اجتماعی و اخلاقی درمی‌آورند که یک نمونه‌اش همین حادثه دردناک تهران بود».

وی اضافه کرد: «داعشی‌ها همان وهابیون طرفدار توحید کاذب هستند که همه را غیر از خود کافر می‌پندارند و خونشان را مباح می‌دانند، این گروه هم طرفدار عرفان کاذب هستند و از جهاتی به هم شبیه هستند».

این مرجع تقلید شیعه گفت: «امیدواریم مسئولان وقتی می‌خواهند دربارهٔ آنها سخن بگویند مراقب تعبیرات خود باشند و چیزی برخلاف آموزه‌های دینی که نتیجه معکوس خواهد داشت نگویند».

انتقاد این مراجع تقلید شیعه از «معتدل» خوانده شدن دراویش می‌تواند واکنشی به سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران و برخی از مسئولان دیگر باشد که گفته بودند: «جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم».

سخنان این دو مرجع تقلید شعیه علیه دراویش گنابادی در حالی بیان شده که نور علی تابنده، قطب دراویش گنابادی، هواداران خود را به آرامش دعوت کرده‌است.

پیش از نیز گزارش‌هایی دربارهٔ تخریب حسینیه دراویش گنابادی با نظر حسین نوری همدانی و برخی از دیگر مراجع تقلید شیعه منتشر شده بود.

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز روز جمعه دراویش را «جاسوس دشمن» خوانده و درگیری‌های این گروه و نیروی انتظامی را «برنامه‌ریزی آمریکا و انگلیس» دانسته بود.

اتهامی که معمولاً مقامات جمهوری اسلامی دربارهٔ همه گروه‌های مخالف خود بدون ارائه شواهدی بیان می‌کنند.

از جمله مقام‌های دولتی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، بدون ارائه شواهدی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را به نقش داشتن در اعتراض‌های گسترده در دی ماه در ایران متهم کرده‌اند.

«تعیین تکلیف» دراویش بازداشت‌شده

روز شنبه همچنین دادستان تهران بدون اشاره به جزئیات، از «تعیین تکلیف» وضعیت دراویش بازداشت شده در درگیری‌های خیابان پاسداران خبر داد و گفت که «عوامل اصلی بزودی آزاد نخواهند شد» و «مجازات» می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا عباس جعفری دولت‌آبادی گفت که ۳۰ قاضی و هفت معاون دادسرای تهران برای «تحقیق از متهمان و تعیین تکلیف آن‌ها» فعالیت کرده‌اند.

دادستان تهران درعین حال از دستگاه‌های امنیتی خواست «کسانی که پشت پرده و عوامل اصلی بودند و هنوز دستگیر نشده‌اند شناسایی کنند که با آنها نیز برخورد شود».

آقای جعفری دولت‌آبادی جزئیات بیشتری دربارهٔ «تعیین تکلیف» افراد بازداشت شده بیان نکرده‌است.

وی تنها اعلام کرد که برخی از دستگیرشدگان «عوامل اصلی» وبرخی «فریب خورده» بودند که «عوامل اصلی بزودی آزاد نخواهند شد» و «با تکمیل تحقیقات برای محاکمه به دادگاه معرفی می‌شوند».

براساس روال قضایی جمهوری اسلامی، دادستانی می‌تواند برای متهمان قرار منع تعقیب صادر یا برای آنان کیفرخواست صادر و پرونده را به دادگاه ارسال کند.

درهمین حال دادستان تهران وعده داده که دادگاه بازداشت شدگان این درگیری‌ها به زودی برگزار خواهد شد.

آقای جعفری دولت‌آبادی روز ۳ اسفند نیز از صدور کیفرخواست برای «عامل» کشته‌شدن سه نفر از مأمورین نیروی انتظامی به اتهام «قتل عمد» خبر داده بود. رخدادی که در جریان درگیری نیروهای امنیتی با دراویش به وقوع پیوست.

تأکید دادستان تهران بر مجازات دراویش گنابادی بازداشت شده درحالی است که تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

در همین حال کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرد که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

در همین حال گزارش‌هایی تأیید نشده‌ای دربارهٔ مرگ تعدادی از دراویش منتشر شده‌است.

فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش ایران، اعلام کرده که حداقل ۵۰۰ درویش گنابادی بازداشت شده‌اند و وب‌سایت مجذوبان نور همچنین نام بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شده را منتشر کرده‌است.

واکنش نیروی انتظامی به گزارش‌ها دربارهٔ «ضرب و شتم» زن حامله

وب‌سایت مجذوبان نور همچنین خبر داده که لیلی نایب‌زاده، از دراویش گنابادی بازداشت شده در خیابان پاسداران، درحالی که حامله بوده مورد «بازجویی» و «ضرب و شتم» قرار گرفته‌است.

با این حال نیروی انتظامی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک زن بازداشت شده پس از آنکه اعلام کرد حامله است، «بلافاصله» آزاد شد و در میان دراویش بازداشت شده هیچ زنی وجود ندارد.

حسن رحیمی، رئیس پلیس تهران، شامگاه چهارشنبه، ۲ اسفند، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این درگیری‌ها گفته بود که «می‌توانستیم» منزل مورد نظر را «با آرپی‌جی بزنیم اما با اقتدار و درایت رفتار کردیم».

تجمع دراویش گنابادی ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

حدود دو هفته پیش نیز دراویش گنابادی، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد یک پاسگاه ایست‌بازرسی در نزدیکی خانه نورعلی تابنده تجمع کرده بودند که آن تجمع نیز با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شده بود.

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه این گروه از سال ۸۴ شدت گرفت. در این سال تخریب گسترده حسینه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

در همین حال کانون مدافعان حقوق بشر سال ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG