لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

صدور کیفرخواست برای متهم به قتل سه مامور نیروی انتظامی با اتوبوس


عباس جعفری دولت‌آبادی می‌گوید که متهم به قتل مأمورین اعتراف کرده است
عباس جعفری دولت‌آبادی می‌گوید که متهم به قتل مأمورین اعتراف کرده است

دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای «عامل» کشته‌شدن سه نفر از مأمورین نیروی انتظامی به اتهام «قتل عمد» خبر داد، رخدادی که در جریان درگیری‌ نیروهای امنیتی با دراویش به وقوع پیوست.

عباس جعفری دولت‌آبادی بدون اشاره به نام این فرد، گفته که وی، ۳۰ بهمن‌ماه، «در یک اقدام مجرمانه با اتوبوس سه نفر از مأمورین ناجا را به شهادت رسانده بود.»

آن‌طور که آقای دولت‌آبادی اعلام کرده، این فرد که «مأمورین پلیس» وی را دستگیر کرده‌اند، «پس از انجام تحقیقات به قتل مأمورین اعتراف کرده است.»

دادستان تهران همچنین اضافه کرده که اولیای دم این پرونده، «تقاضای قصاص» دارند و «نامبرده به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد.»

دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه درگیری بزرگی میان نیروهای امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران و در اطراف منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی رخ داد که در آن به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، سه مامور نیروی انتظامی و دو بسیجی کشته شدند.

با آن که دولت‌آبادی به نام این فرد اشاره‌ای نکرده، اما فعالان حزب‌الله و نیز رسانه‌های اصولگرا با انتشار تصویر درویشی به نام «یاور محمد ثلاث»، از وی به عنوان راننده اتوبوسی نام می‌برند که در شب درگیری شدید میان دراویش گنابادی با ماموران پلیس و لباس‌شخصی‌ها، به میان ماموران پلیس رفت.

این در حالی است که فعالان دراویش در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند وی پیش از ظهر روز درگیری بازداشت شده بود.

رسانه‌های محافظه‌کار همچنین ویدیویی از آقای ثلاث در حالی که به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته منتشر کرده‌اند که وی می‌گوید «عصبی» شده و چون «راننده اتوبوس بوده، پشت اتوبوس نشسته است.»

وی همچنین در این ویدیو که پرسش‌های مصاحبه‌کننده در آن مشخص نیست، افزوده که قصد «کشتن» نداشته است.

پیش از دولت‌آبادی نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه گفته بود که «به دادسرای تهران تاکید شده با سرعت و جدیت» پرونده افراد بازداشت شده را «تکمیل و کسانی را که در این راستا مجرم هستند، به دادگاه معرفی کنند».

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران هم گفته که «در دادگستری تهران ابلاغ شده که دادسرا و دادگاه با عموم کسانی که بابت اغتشاش دستگیر شده‌اند، برخورد جدی و قاطع و سریع شود.»

وی افزوده که «در خصوص کسانی که در این اغتشاشات جرمی مرتکب نشده یا جرم‌شان کم بوده تلاش می‌کنیم به سرعت آزاد شوند، با کسانی که جرایم خشن مرتکب شده‌اند نیز به سرعت برخورد می‌کنیم.»

در همین حال فرهاد نوری از مدیران وی‌سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند، از انتقال «دست‌کم ۵۰۰» درویش گنابادی به ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ خبر داده است.

آن‌طور که وی نوشته، «پیگیری خانواده‌های دراویش تاکنون نتیجه‌ای نداشته و مامورین اعلام کردند که این افراد روز شنبه به دادسرا منتقل خواهند شد و تا آن زمان در بازداشت موقت به‌سر خواهند برد.»

به دنبال بازداشت دراویش، تصاویر متعددی از شماری از آنها در حالی که به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند و سر و دست آنها باندپیچی شده بود، منتشر شده است.

توییتر مجذوبان نور همچنین گزارش کرده که کسری نوری، رضا انتصاری و بهنود رستمی، از فعالان رسانه‌ای دروایش و مدیران این وب‌سایت هم در «اغما» به سر می‌برند.

گزارش دیگری نیز حاکی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به درگیری‌ها در خیابان گلستم هفتم پاسداران، گفته که «جمهوری اسلامی با بانیان این اغتشاش‌ها برخورد قاطع خواهد کرد.»

وی افزوده که «جمهوری اسلامی با بانیان، طراحان، عناصر پشت پرده و عناصر مجری برخورد قاطع خواهد کرد و ریشه این نوع فتنه‌ها را خواهد خشکاند.»

با آن که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته که دولت، خشونت‌های اخیر را «به هیچ وجه» به دراویش منتسب نمی‌کند، اما از قوه قضائیه خواسته بود با افرادی که آنها را «مخلان امنیت» نامید، برخورد کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز گفته که «ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی» محکوم است.

آقای روحانی افزوده که دولت، خشونت و اهانت به پلیس را «به هیچ وجه تحمل» نمی‌کند.

فعالان حزب‌الله در شبکه‌های مجازی نیز با تندترین عبارات، خواستار «برخورد قاطع» با دراویش شده و حتی یکی از آنها نوشته که راننده اتوبوس مهاجم را باید با «سیم خاردار» اعدام کرد.

دراویش گنابادی سال‌هاست که در ایران تحت فشار قرار دارند و این فشارها بر آنها در ابتدا از شهر مذهبی قم آغاز شد.

در طی سال‌های اخیر، برخی حسینیه‌های آنها تخریب شده و مخالفت‌هایی با گردهمایی‌های اعضای این گروه صورت گرفته است.

بازداشت دراویش دانشجو و نیز تفتیش منازل برخی از کسبه درویش در شهرهای مختلف ایران نیز از جمله فشارها بر پیروان این گروه بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ب.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG