لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۳

درگیری نیروهای امنیتی با دراویش گنابادی؛ «صدها» نفر بازداشت شدند


یکی از تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از وقایع دوشنبه و بامداد سه‌شنبه
یکی از تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از وقایع دوشنبه و بامداد سه‌شنبه

بنا بر گزارش‌ها از ایران درگیری میان نیروهای امنیتی و دراویش گنابادی، شب دوشنبه و بامداد سه‌شنبه ادامه پیدا کرده‌است. سخنگوی پلیس اظهار داشته «علاوه بر سه نفر از نیروهای انتظامی، دو بسیجی» نیز کشته شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم


خبرگزاری دولتی ایران به نقل از سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس می‌گوید «بیش از ۳۰۰ نفر» بازداشت شده‌اند. سخنگوی نیروی انتظامی گفته‌است «رانندگان» خودروهایی که به گفته پلیس ایران، به نیروهای امنیتی حمله کرده‌اند، در میان بازداشت‌شدگان هستند.

پلیس پیش از این، از کشته‌شدن سه تن از نیروهای انتظامی در «حمله اتوبوس» سخن گفته بود. سعید منتظرالمهدی حال می‌گوید یک عضو بسیج در «حمله یک خودرو» و یک عضو دیگر نیز «با ضربات سلاح سرد» کشته شده‌است.

اما وب‌سایت مجذوبان نور نقش دراویش در حمله به نیروهای پلیس را رد کرده و می‌گوید تجمع دراویش «مسالمت‌آمیز» بوده و آن‌ها «شروع‌کننده درگیری‌ها نبوده‌اند».

کسری نوری، از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در تجمع اعتراضی حضور داشته، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا حمله به نیروهای پلیس را رد کرده و می‌گوید اتوبوسی که سخن از آن می‌رود «اصلا در داخل گلستان هفتم پارک بود و می‌خواست که به سمت دیگر حرکت کند، اینها گویا حمله کردن به سمت دراویش گنابادی، این اتوبوس هم مسیر خودش را رفته. اگر تصادفی ایجاد شده، ربطی به دراویش گنابادی ندارد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00
لینک مستقیم


در یکی از فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز دراویش به خطاب به نیروهای امنیتی می‌گویند «بارها با ما روبه‌رو شده‌اید اما به جز احترام از ما چیزی ندیده‌اید، خودتان بهتر می‌دانید که ما هیچ گناهی نداریم».

سخنگوی پلیس ایران بدون ارائه شمار دقیق دراویش زخمی شده، گفته «۳۰ تن از ماموران حاضر در صحنه» زخمی شده‌اند.

دراویش گنابادی در شبکه‌های اجتماعی از زخمی‌شدن شمار نامشخصی از دراویش و «انتقال آن‌ها به بیمارستان‌های سپاه پاسداران» خبر داده‌اند.

وب‌سایت مجذوبان نور پیش‌تر گفته بود سه تن از دراویش «شدیدا آسیب دیده‌اند».

فرهاد نوری، یکی از کنشگران دراویش گنابادی، در توئیتر خود نوشته‌است «سپاه مسئولیت بازداشت و نگهداری از دراویش را به عهده گرفته» و «در حال حاضر دارند دراویش زخمی را با اتوبوس‌ به بیمارستان‌های سپاه منتقل می‌کنند».

سپاه پاسداران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌است.

وب‌سایت مجذوبان نور می‌گوید از وضعیت ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران، گفته با به پایان‌رسیدن «ضرب‌الاجل» نیروهای انتظامی به دراویش در ساعت ۴ بامداد در منطقه پاسداران تهران، «عملیات پاکسازی محل و خیابان‌های اطراف و پایان این آشوب در ساعت ۴ و ۳۰ بامداد به سرانجام رسید».

از سوی دیگر حساب کاربری وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار و گزارش‌های دراویش گنابادی را بازتاب می‌دهد، ماموران امنیتی قصد داشتند به خانه نورعلی تنابنده، وارد شوند که موفق نشده‌اند.

برخورد خودرو با پلیس ضد شورش
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی است که ساکن خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران است. مأموران پلیس پیشتر نیز دو بار در روزهای چهارم و ۱۴ بهمن امسال با دراویش گنابادی در منطقه گلستان هفتم درگیر شده بودند.

کسری نوری پیش‌تر به رادیو فردا گفته‌ بود: «ما الان نگران امنیت منطقه گلستان هفتم هستیم. نگران حریم دکتر نورعلی تابنده هستیم و تا پای جان‌مان می‌ایستیم».

تجمع اعتراضی دراویش در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی که توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شده است، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، روز سه‌شنبه درباره ادامه ناآرامی‌های محله پاسداران گفت: «این مطلب کاملاً کذب است و از دیشب این منطقه صددرصد آرام است و کوچکترین مشکلی وجود ندارد.»

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولاً به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.

برخوردهای نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با باورمندان این سلسله در سال‌های گذشته، بارها با انتقاد سازمان‌های ناظر و مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده‌است.

کانون مدافعان حقوق بشر، پیش از این در نامه‌ای به ریاست سازمان ملل نوشته بود دراویش گنابادی سال‌هاست با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی و تهدید» روبه‌رو هستند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، مجذوبان نور، ایرنا|ت.ت
XS
SM
MD
LG