لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

رئیس پلیس تهران: در برخورد با دراویش می‌توانستیم از آرپی‌جی استفاده کنیم


حسن رحیمی،رئیس پلیس تهران
حسن رحیمی،رئیس پلیس تهران

درحالیکه قطب دراویش گنابادی هواداران خود را به آرامش توصیه کرده،سخنان مقامات جمهوری اسلامی علیه دراویش ادامه دارد و در همین حال رئیس پلیس تهران گفت که «می‌توانستیم» منزل مورد نظر را «با آرپی‌جی بزنیم اما با اقتدار و درایت رفتار کردیم».

احتمالا اشاره حسن رحیمی به خانه نورعلی تابنده،قظب دراویش گنابادی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،حسن رحیمی،رئیس پلیس تهران،شامگاه چهارشنبه،۲ اسفند،دریک برنامه تلویزیونی گفت:«نیروی انتظامی ، مقتدرانه ­خیابان پاسداران را از آشوبگران و اراذل پاکسازی کرد».

تعدادی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز شدیدا به دراویش گنابادی حمله کرده اند.

از جمله محمد جعفر منتظری،دادستان کل کشور،مدعی شد که درگیری‌های رخ داده در روزهای گذشته «قطعأ ریشه در خارج از کشور دارند و در این خصوص علائم و نشانه هایی بدست آورده ایم».

سخنان این مقامات جمهوری اسلامی درحالی بیان شده است که تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

این تجمع ابتدا در در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

حدود دو هفته پیش نیز دراویش گنابادی،پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر ایجاد یک ایست،بازرسی در نزدیکی خانه نورعلی تابنده تجمع کرده بودند که آن تجمع نیز با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شده بود.

دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه درگیری بزرگی میان نیروهای امنیتی و دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران رخ داد که در آن به گفته مقامات جمهوری اسلامی،سه مامور نیروی انتظامی و دو بسیجی کشته شده اند.

در همین حال گزارش هایی تائید نشده‌ای درباره مرگ تعدادی از دراویش منتشر شده است.

مقامات نیروی انتظامی از دستگیری بیش از ۳۰۰ درویش خبر داده اند و وب سایت مجذوبان نور اعلام کرده که از وضعیت صدها درویش بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.

در همین حال عکس‌ها و فیلم هایی از ضرب و شتم شدید تعدادی از دراویش درحین بازداشت منتشر شده است.

لغو مراسم‌های مذهبی در خانه قطب دراویش گنابادی و دعوت به آرامش

پس از این درگیری ها،نور علی تابنده،«قطب» دراویش گنابادی، درپیامی خطاب به دراویش اعلام کرد که « از روی احساسات کاری نکنید که به دیگران صدمه برسد و موجب بدنامی شود ولی در مقام دفاع می‌توانید هر کاری انجام دهید».

درباره بخشی از بیانیه آقای تابنده مبنی بر اینکه «در مقام دفاع می‌توانید هر کاری انجام دهید»،بحث هایی در رسانه‌ها مطرح شده بود.

درهمین حال آقای تابنده روز چهارشنبه با اشاره به« ابهام»‌ها و سوالات» مطرح شده در بیانیه اول،اعلام کرد:«اخیرا حوادثی تلخ و بر خلاف اصول شرعی و عرفانی به بهانه‌های واهی از جمله صدور حکم دستگیری در اطراف منزل این جانب رخ داد که موجب تاثر و تاسف شدید همه ما گردید».

مقامات نیروی انتظامی از دستگیری بیش از ۳۰۰ درویش خبر داده اند و وب سایت مجذوبان نور اعلام کرده که از وضعیت صدها درویش بازداشت شده اطلاعی در دست نیست. در همین حال عکس‌ها و فیلم هایی از ضرب و شتم شدید تعدادی از دراویش درحین بازداشت منتشر شده است.

وی تاکید کرد:«محرک این قائله عمدتا غلبه احساسات، قضاوت اشتباه، نادانی و عدم رعایت دستورات موکد این جانب توسط چند تن از دراویش علی‌رغم میل و اراده من و تذکراتی که چند بار داده و نصیحت کرده بودم، صورت گرفت که به هیچ‌ وجه مورد تایید نیست و این قبیل رفتارها را محکوم می‌کنم».

قطب دراویش گنابادی،همچنین به خانواده ماموران نیروی انتظامی و افراد بسیج که دراین درگیری‌ها کشته شده اند تسلیت گفت.

آقای تابنده همچنین بدون ذکر نام اعلام کرد که «در القای اشتباهات یا اغراضی که این واقعه را رقم زد بعضی سایت‌ها دخالت مستقیم داشتند... هیچ سایتی حتی اگر به عنوان من باشد یا خود را وابسته به من معرفی کند، مربوط به من نیست و من دخالتی در آن ندارم».

قطب دراویش گنابادی هواداران خود را به «آرامش» توصیه کرد و خبر داد که مراسم‌های مذهبی دراویش درخانه او به صورت موقت لغو شده است.

وی درپایان این بیانیه از مسئولان خواست که «با عاملان حادثه خشونت‌بار اخیر اعم از کسانی که به نام درویشی در وقوع آن دخالت داشته‌اند، مطابق قانون و عدالت برخورد کنند».

با وجود بیانیه نور علی تابنده و دعوت او به «آرامش»،تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی روز پنج شنبه شدیدا به دراویش گنابادی حمله کردند.

در همین حال غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضائیه،گفت که « به دادسرای تهران تاکید شده با سرعت و جدیت»پرونده افراد بازداشت شده را «را تکمیل و کسانی را که در این راستا مجرم هستند، به دادگاه معرفی کنند».

مقامات قوه قضائیه،فرمانده نیروی انتظامی،روزنامه کیهان،وابسته به رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از دیگر نزدیکان آیت الله خامنه‌ای،از دراویشی که در خیابان گلستان هفتم پاسداران با نیروهای انتظامی درگیر شده بودند،با عنوان «اراذل و اوباش داعشی» نام برده اند.

پس از زیرگرفته شدن سه مامور نیروی انتظامی توسط اتوبوسی که گفته می شود راننده آن یکی از دراویش بوده،برخی ازچهره‌های سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان از این اقدام با عنوان اقدامی شبیه به اقدامات گروه «داعش» نام بردند.

در مقابل برخی از کاربران فضای مجازی نوشتند که اگر بنا بر مقایسه با نمونه‌های خارجی است «این اقدام شبیه به حرکت ‌های گروه‌های فلسطینی است».

عبدالرضا رحانی فضلی،وزیر کشور ایران نیز روز چهارشنبه گفته بود:«جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.»

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه دراویش از سال ۸۴ شدت گرفت.

در این سال تخریب گسترده حسینه‌های دراویش گنابادی درشهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولاً به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.‎

درهمین حال کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، سال ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده‌ به‌‌بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

با استفاده از ایرنا،شبکه های اجتماعی و رادیو فردا، ا ع/ف پ
XS
SM
MD
LG