لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

طارق عزيز: نسل کشی کردها در کار نبوده


طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق، نسل کشی کردها را انکار کرد
طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق، نسل کشی کردها را انکار کرد

طارق عزيز وزير امور خارجه و معاون نخست وزير در زمان رژيم صدام حسين، روز دوشنبه در دادگاه ويژه محاکمه سران بعث، گفت که در سال ۱۹۸۸، عليه کردها نسل کشی صورت نگرفته است.


درباره گاز اعصاب که کاربرد آن در شهر حلبچه، در حدود ۵۶۰۰ کشته بر جا گذاشت، طارق عزيز گفت ارتش عراق اين گاز را در اختيار نداشته است.


به گفته او، جمهوری اسلامی گاز سمی در اختيار داشته و افزود: «می توانيد اين مطلب را با کارشناسان هم در ميان بگذاريد.»


آقای عزيز گفت هيچ نسل کشی عليه کردها صورت نگرفته و افزود آنها (ماموران)، افسران صادقی بودند که از کشور خود دفاع می کردند و با ايران می جنگيدند.


طارق عزيز، صدام حسين را يک قهرمان ملی و وطن پرست و مدافع يکپارچگی عراق توصيف کرد.


درباره گاز اعصاب که کاربرد آن در شهر حلبچه، در حدود ۵۶۰۰ کشته بر جا گذاشت، طارق عزيز گفت ارتش عراق اين گاز را در اختيار نداشته است

آقای عزيز جزو صد مقام حکومت پيشين عراق است که به علت کشتار مردم از جمله کشتار شيعيان در شهر دوجيل، پس از جنگ اول خليج فارس، در دادگاه محاکمه می شوند.


طارق عزيز ادعا کرد که با رهبران کرد از جمله با جلال طالبانی رييس جمهوری کنونی عراق در سال ۱۹۹۱ ديدار کرده بود و «آنها هيچ نامی از نسل کشی نبرده بودند».


به گفته او رهبران کرد «تنها خواستار جبران خسارت روستاهای تخريب شده در جريان جنگ ايران و عراق شدند.»


با اين حال دادستان ها می گويند عمليات « انفال » بر عليه کردها کاملا مستند است. مغيث الفارون دادستان کل گفت: «در سال ۱۹۹۱ هنوز گورهای دسته جمعی کشف نشده بود.


شش متهم ديگر از جمله حسن علی المجيد معروف به علی شيميايی ممکن است به مرگ محکوم و به دار آويخته شوند.


دادگاه قبلی «علی شيميايی»


بر اساس نوار صوتی در يکی از جلسات دادگاه سران سابق حزب بعث، «علی شيميايی» و صدام، در باره کشتار هزاران کرد با سلاح شيميايی، با هم گفت و گو کرده بودند.


در نوار صوتی که در دادگاه علی حسن المجيد پسر عموی صدام حسين معروف به «علی شيميايی» و پنج نفر ديگر از مقام های سابق حزب بعث ارايه شد، صدايی که به علی شيميايی نسبت داده می شود، می گويد: «با سلاح شيميايی همه آنها را خواهم کشت.»


صدا همچنين ادامه می دهد: «چه کسی می خواهد حرفی بزند؟ جامعه جهانی؟ لعنت به جامعه جهانی!»
در پاسخ، صدای مردی که گفته می شود صدام حسين است می گويد: بله، موثر است. به خصوص در مورد کسانی که فوری ماسک گاز نمی زنند.»


صدای ضبط صوت پيشتر هم در دادگاه ارايه شده است. از قرار صدام حسين بسياری از جلسه های خود با مقام های دولتش را ضبط می کرده است.


دادستان ها می گويند در حدود ۱۸۰ هزار عراقی که بيشتر آنها را کردها تشکيل می دهند، بر اثر گازهای شيميايی جان خود را از دست داده اند.


XS
SM
MD
LG