لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

ایران قهرمان بسکتبال آسیا شد


ایران با شکست تیم لبنان، قهرمان بسکتبال آسیا شد
ایران با شکست تیم لبنان، قهرمان بسکتبال آسیا شد

تيم ملی بسکتبال مردان ايران با پيروزی ۷۴ بر ۶۹ بر لبنان، برای نخستين بار قهرمان آسيا شد و برای دومين بار به بازی های المپيک راه يافت. نخستين حضور ايران به المپيک ۱۹۴۸ باز می گردد.


در مسابقه پايانی قهرمانی بسکتبال آسيا در تاکوشيمای ژاپن، ايران تا پايان برتری خود را برحريفی حفظ کرد که در آخرين مسابقه مرحله يک چهارم پايانی بر ايران پيروز شده و به عنوان سرگروه به نيمه پايانی رسيده بود.


پيروزی و قهرمانی ايران، جواز حضور در المپيک ۲۰۰۸ پکن است. چين به عنوان ميزبان، ديگر تيم آسيايی المپيک خواهد بود. تيم های لبنان و کره جنوبی با کسب مقام های دوم و سوم قهرمانی آسيا، بايد در مسابقه های انتخابی المپيک با تيم های صعود نکرده اما مدعی حضور المپيک قاره های ديگر، رو به رو شوند.


بازيکن تيم پيکان تهران جشن پيروزی و قهرمانی را به نيمکت تيم و گروه هواخواهانی کشاند که تمام قاره را برای همراهی تيم خود طی کرده بودند

در مسابقه پايانی بازيکنان ايران به ويژه مهدی کامرانی، صمد نيکخواه، حامد حدادی و حامد آفاق بازی خوب و به ويژه در توپگيری زير حلقه موفق بودند.


«این ایران است»


سايت فدراسيون بين المللی بسکتبال در مطلبی زير عنوان «اين ايران است»، نوشت: «پيروزی ايران نخستين پيروزی يک تيم از غرب آسيا بود که بليت المپيک پکن را هم به همراه داشت. پيش از ايران، تيمهای چين، کره جنوبی و فيلی پين قهرمان آسيا شده بودند. لبنان در دوره پيش به سال ۲۰۰۵ نيز مسابقه پايانی را به چين باخته بود.


با رهبری ترومن رايکوف، سرمربی صرب ايران و دراگان راکا، سرمربی تيم لبنان، دو تيم بهترين به فينال رسيدند.


پرتاب توپ از خط وسط زمين به داخل حلقه، توسط حامد حدادی، اوج اين مسابقه و نمايانگر روحيه تيم ايران بود. اين بازيکن ۱۸/۲ متری که با ۳۱ امتياز، موثر ترين بازيکن بود، علاوه بر داشتن مزيت بلند قدترين بازيکن بازی پايانی، حس هوشمندی نيز در تيم خود ايجاد کرده بود.


بازيکن تيم پيکان تهران جشن پيروزی و قهرمانی را به نيمکت تيم و گروه هواخواهانی کشاند که تمام قاره را برای همراهی تيم خود طی کرده بودند.


برای تيم ايران حامد حدادی ۳۱ امتياز و محمد نيکخواه ۱۵ امتياز بدست آوردند.


در مسابقه رده بندی برای مقام سوم تيم کره جنوبی ۸۰ بر ۷۶ تيم قزاقستان را شکست داد. در مسابقه نيمه پايانی، تيم ايران با نتيجه ۷۵ بر ۶۲ بر قزاقستان پيروز شده بود.


XS
SM
MD
LG