لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۹

همکاری ورزشی بین آمریکا و ایران


سياهپوستان بسکتباليست امريکايی دوسالی در ايران، بازی کرده اند ولی مجبور به ترک کشور شدند.
سياهپوستان بسکتباليست امريکايی دوسالی در ايران، بازی کرده اند ولی مجبور به ترک کشور شدند.

علی کفاشيان، دبير کميته ملی المپيک ايران از مقامات کميته ملی المپيک امريکا، دعوت نامه های همکاری فيمابين دريافت کرده است.


به گفته وی آمريکا در جريان بازی های آسيايی که دسامبر ۲۰۰۶ در دوحه قطر برگزار شد، از ايران در خواست کرد که به دنبال راه های همکاری های بيشتر در زمينه ورزش باشد.


آقای کفاشيان همچنین اعلام کرد که امريکا دو ماه بعد از مذاکرات اوليه، متن تفاهم نامه هايی را برای اعزام مربيان، برگزاری کلاس های مختلف، استفاده از آکادمی ها، تيم های ورزشی و اعزام ورزشکاران به کشورهای يکديگر و بازديد مسوولان امريکا از ايران را برای مقامات کميته ملی المپيک فرستاد.


امريکا که بعد از اشغال سفارتش در پاييز ۱۹۷۹ روابط ديپلماسی خود را با ايران قطع کرد، پيش از اين هم مراودات ورزشی خود را با ايران کمابيش حفظ کرده بود.


رويارويی کشتی گيران امريکايی در مسابقات جهانی کشتی در تهران به سال ۱۹۸۹؛ شرکت تيم بسکتبال گلوبال اسپورت امريکا در مسابقه های بين المللی Sport and Nations، ديدار تيم های فوتبال دو کشور در جام جهانی ۱۹۹۸ شرکت تيم های ايران در بازی های المپيک آتلانتا ۱۹۹۴، و يا بازی های زمستانی المپيک در سالک سيتی، حضور شمشيربازان تيم ملی امريکا در مسابقه های جام جهانی شمشيربازی در پاييز۱۳۸۵در جزيره کيش از آن جمله است.


در کنار آن حضور گری ليمون به عنوان سرمربی تيم ملی بسکتبال ايران و حتی کمکی که سارا هيلر، مربی کمپانی ورزشی گلوبال اسپورت را در راه اندازی رشته های سافت بال و راگبی زنان در ايران و آوردن تيم های بسکتبال به بازی های زنان کشورهای اسلامی را نمی توان ناديده گرفت.


اقدامات تلافی جويانه دو طرف


در سال ۱۳۸۴ امريکا، در فراخوانی از کليه بازيکنان بسکتبال شاغل در سوپرليگ بسکتبال ايران خواست که به قانون منع ارتباطات تجاری با ايران احترام گذاشته و اين کشور را ترک کنند.


پيش از آن، سياهپوستان بسکتباليست امريکايی دوسالی در ايران، بازی کرده بودند و مقامات امريکايی اعلام کردند که بازيکنانی را که از اين قانون سرپيجی کرده باشند را جريمه می کند.


امريکا حتی بازيکنانی که با مليت دوم خود در ايران بازی می کردند را تهديد کرد که پاسپورت امريکايی شان را ضبط می کند.


در سال ۱۳۸۴ امريکا، در فراخوانی از کليه بازيکنان بسکتبال شاغل در سوپرليگ بسکتبال ايران خواست که به قانون منع ارتباطات تجاری با ايران احترام گذاشته و اين کشور را ترک کنند.

با دستور منع کمک نگرفتن از نيروهای امريکايی بود که پل کافتر، مربی امريکايی تيم ملی بسکتبال لبنان که يکسالی برای صدور ويزای ورود به ايران در نوبت بود، نتوانست برای برگزاری کلينيک مربيگری خود به تهران بيايد.


در زمستان همانسال، زمانی که باشگاه صنام تهران، ميزبان مرحله اول مسابقه های بسکتبال باشگاه های غرب آسيا بود، وزارت امور خارجه ايران، برای بازيکنان امريکايی تيم های اردن، لبنان و سوريه در آخرين دقايق و پس از دوندگی های زياد مقامات سازمان تربيت بدنی به خاطر اعتراض شديد مسوولان رسمی فيبا آسيا، ويزای ورود امريکايی های پشت در مانده به کشور را صادر کرد.


با اين سابقه، ناگفته پيداست که چرا طرح دوباره از سرگيری ارتباطات ورزشی فيمابين، در محافل خبری جهان اينقدر سروصدا می کند.


سفير صلح امريکا در قطر


امريکا که مبتکر اين طرح است در بحبوحه تيرگی روابط سياسی دوکشور فرستاده ای را به قطر اعزام می کند در حاليکه در محافل بين المللی از احتمال استفاده از گزينه نظامی عليه ايران حرف به ميان می آيد و اين کشور پشت درهای بسته همه تلاش خود را برای راضی کردن هم پيمانان اروپايی اش در تنظيم قطعنامه تحريم اقتصادی عليه ايران به کار می گيرد.

با اين وجود، به نظر می آيد ايران، به ويژه در اين مقطع زمانی از اين ابتکار استقبال می کند که امير رضا خادم، کاپيتان و مربی سابق تيم ملی کشتی آزاد ايران که با استفاده از پيشينه ورزشی خود به مجلس رسيده است، در مقام رييس کميته تربيت بدنی و جوانان ورزش در باره علاقمندی اخير مسوولان کميته المپيک امريکا برای برقراری ارتباطات ورزش با ايران می گويد که اين گونه ارتباطات می تواند عامل رشد باشد.


هرگونه تصميم گيری در زمينه اعزام ورزشکاران ايران به امريکا، به گفته آقای کفاشيان، دبير کميته ملی المپيک منوط به دستور وزارت امور خارجه ايران است.


XS
SM
MD
LG