لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

بوش: «ایران با سلاح اتمی، مانع صلح منطقه خواهد شد»


جرج بوش و آنگلا مرکل در جریان دیدار ژوئن گذشته بوش از آلمان
جرج بوش و آنگلا مرکل در جریان دیدار ژوئن گذشته بوش از آلمان

جرج بوش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان در کاخ سفید گفت با یک ایران دارای سلاح هسته ای، نمی توان انتظار آینده ای صلح آمیز برای منطقه داشت.


رییس جمهوری آمریکا از حمایت آلمان به خاطر تهیه قطعنامه تحریم ایران که بر اساس اصل هفتم منشورسازمان ملل متحد تنظیم شده است، سپاسگزاری کرد.


آقای بوش گفت: با این قطعنامه « باید پیام مهمی به ایران فرستاده می شد، اینکه جهان آزاد خواستار یک آینده صلح آمیز (برای منطقه) است و این آینده صلح آمیز را نمی توان با یک ایران دارای سلاح هسته ای تصور کرد.»


رییس جمهوری آمریکا افزود همکاری میان آمریکا و آلمان بر سر مساله ایران ادامه خواهد یافت.


اتفاق نظر آمریکا و آلمان بر سر برنامه هسته ای ایران


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار خود از واشنگتن، در باره مسايل گوناگون از جمله مساله خاورميانه و مساله هسته ای ايران، با رییس جمهوری آمریکا گفت و گو می کند.


آلمان جزو اعضای محوری مذاکرات هسته ای غرب با ايران، چه در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی و چه دولت کنونی، بوده است.


اين کشور به همراه ۵ عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد فرانسه، آمريکا، بريتانيا، روسيه و چين، گروه موسوم به گروه ۱+۵ را تشکيل می دهد که در همه مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران حضور فعالی داشت.


متن قطعنامه تحريم ايران نيز توسط آلمان، بريتانيا و فرانسه تهيه شد.


خانم مرکل بارها تاکيد کرده است که در زمينه پيشگيری از «دستيابی ايران به فن آوری توليد سلاح هسته ای»، از هيچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.


آلمان بارها گفته است که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای فروگذار نخواهد کرد

به جز رياست ادواری اتحاديه ۲۷ مليتی اروپا، آلمان رياست يک ساله کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه هشت را نيز بر عهده خواهد داشت.


کشورهای صنعتی گروه ۸، شامل آمريکا، روسيه، ژاپن، ايتاليا، آلمان، کانادا و بريتانيا است.


تلاش آلمان برای احیا مذاکرات صلح خاورميانه


آلمان در نظر دارد بار ديگر گفت و گوهای صلح چهارگانه ميان اتحاديه اروپا، آمريکا، روسيه و سازمان ملل متحد برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل را زنده کند.


نوربرت لامرت سخنگوی پارلمان آلمان، مشغول ديدار از خاورميانه و گفت و گو با رهبران کشورهای منطقه است.


رهبران کشورهای خاورميانه مشتاق هستند که آلمان برای نزديک کردن اسراييل و فلسطينی ها، سرمايه گذاری سياسی کند*سخنگوی پارلمان آلمان

به گفته آقای لامرت، رهبران کشورهای خاورميانه مشتاق هستند که آلمان برای نزديک کردن اسراييل و فلسطينی ها، سرمايه گذاری سياسی کند.


نوربرت لامرت همچنين گفت انتظار از آلمان اين است که نقش فعالی در رابطه با تنش های خاورميانه و برای ايجاد قراردادها و تفاهم های پايدار آينده بازی کند.


با اين حال آقای لامرت اشاره کرد که نمی توان بيش از اندازه خوش بين بود و گفت: «فضای مانور، از دامنه امکاناتمان محدودتر است».


کارشناسان می گويند هر گفت و گوی پايدار صلح خاورميانه، تنها زمانی موثر خواهد بود که همه اتحاديه اروپا به طور يک صدا سخن بگويد و يک صدا عمل کند.



XS
SM
MD
LG