لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

دیدار بوش و پوتین برای کاهش تنش میان آمریکا و روسیه


جرج بوش از ولادیمیر پوتین در استراحتگاه تابستانی خود استقبال کرد
جرج بوش از ولادیمیر پوتین در استراحتگاه تابستانی خود استقبال کرد

ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه اقامت دو روزه خود در آمريکا را که به منظور کاهش تنش های میان دو کشور صورت می گیرد، آغاز کرد.


آقای پوتين با رييس جمهوری آمريکا، در استراحتگاه خانوادگی جرج بوش در کنيبانک پورت در ايالت مين ديدار می کند. این اولین بار است که جرج بوش، رهبر یک کشور خارجی را به استراحتگاه تابستانی خود دعوت می کند.


هم مقام های آمریکایی و هم روسی، بر غیر رسمی بودن این دیدار تاکید کرده و گفته اند نباید انتظار داشت که در جریان این دیدار دو روزه، مسایلی که دو کشور بر سر آن اختلاف دارند، حل شود.


صدها تظاهر کننده در کنيبانک پورت، مخالفت خود را با سیاست های دولت بوش به ویژه درباره عراق ابراز کردند.


صدها تظاهر کننده در محل دیدار دو هبر اجتماع کردند

ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه پيش از سفر به آمريکا، نسبت به مذاکرات خود با جرج بوش ابراز خوشبينی کرد و گفت اگر اين خوشبينی را نداشت، دعوت آقای بوش برای ديدار با وی را نمی پذيرفت.


رهبران دو کشور در اين ديدار دو روزه، درباره مسايلی از جمله برنامه هسته ای ايران گفت و گو خواهند کرد.


بر سر چگونگی برخورد با جمهوری اسلامی به خاطر سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف کردن برنامه های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، ميان دو کشور اختلاف نظر وجود دارد. با اين حال هم روسيه و هم آمريکا در تهيه قطعنامه های پيشين بر عليه ايران به توافق رسيدند.


سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا


يکی از مسايل مطرح ميان دو کشور، موضوع سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا است که روسيه با آن مخالفت می کند.


آمريکا در نظر دارد يک سيستم راداری در جمهوری چک و يک پايگاه ضد موشکی در لهستان مستقر سازد و می گويد که هدف از استقرار اين سيستم دفاع موشکی، مقابله با تهديد احتمالی از سوی ايران است.


جانشين فرمانده نيروی هوايی روسيه درباره پایگاه رادار شهر قبله در جمهوری آذربايجان می گوید اين پايگاه می تواند پيش از هر چيز فعاليت موشک های قاره پيما را کنترل کند اما در عين حال، موشک های با برد متوسط و موشک های اسکاد را نيز می تواند کنترل کند

در جريان ديدار رهبران کشورهای صنعتی گروه ۸، ولاديمير پوتين به جرج بوش پيشنهاد کرده بود که آمريکا، به جای استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، از پايگاه شهر قبله در جمهوری آذربايجان، برای زير نظر داشتن فعاليت های موشکی جمهوری اسلامی استفاده کند.


آمريکا گفته است اين پيشنهاد را بررسی می کند اما در عين حال تاکيد کرده است که پذيرفتن استفاده از پايگاه شهر قبله از سوی اين کشور، به معنای کنار گذاشتن استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا نيست.


روز شنبه ۳۰ ژوئن، ژنرال آلکساندر ياکوشين جانشين فرمانده نيروی هوايی روسيه درباره رادار شهر قبله در جمهوری آذربايجان گفت: «اين پايگاه می تواند پيش از هر چيز فعاليت موشک های قاره پيما را کنترل کند اما در عين حال، موشک های با برد متوسط و موشک های اسکاد را نيز می تواند کنترل کند.»


به گفته وی، اين موضوع در دوران جنگ ايران و عراق در دهه ۱۹۸۰ ميلادی به خوبی ثابت شد و از آن جمله آن مشخص شدن پرتاب ۱۵۰ موشک اسکاد بود.


او افزود که اين پايگاه در ژانويه ۲۰۰۷ نيز برای مشخص کردن موشک شهاب- ۳ جمهوری اسلامی فعاليت داشته است.


رابطه سرد آمريکا و روسيه


رابطه دو کشور آمريکا و روسيه در ماه های گذشته به سردی گراييده است. ولاديمير پوتين به شدت مخالف برنامه استقرار دفاع ضد موشکی آمريکا در جمهوری های چک و لهستان است.


اگر چه آمريکا هدف اين دفاع ضد موشکی را مقابله با تهديد موشکی ايران و کره شمالی اعلام کرده ولی مقامات روسی دفاع ضد موشکی آمريکا را تهديدی برای خود می دانند.


آقای پوتين اخيرا سياست خارجی آمريکا را با «رايش سوم» در زمان آلمان نازی مقايسه کرده بود.


ديميتری پسکوو، سخنگوی کرملين در مورد سفر آقای پوتين به آمريکا گفت: «دعوت از آقای پوتين به آمريکا نشان می دهد که روسای جمهوری دو کشور رابطه نزديکی با يکديگر دارند و می توانند راه حلی برای مسايل حساس پيدا کنند.»


XS
SM
MD
LG