لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

آتش بس ميان جناح های فلسطينی برقرار شد


درگیری از زمانی جدی شد که مذاکرات تشکیل دولت وحدت ملی به نتیجه نرسید.
درگیری از زمانی جدی شد که مذاکرات تشکیل دولت وحدت ملی به نتیجه نرسید.

جنگ ميان طرفداران شاخه نظامی دو گروه فتح و حماس، از صبح روز سه شنبه به وقت محلی، پايان يافت وميان اين دوگروه آتش بس برقرار شد.


محمد زهار، وزير امور خارجه تشکيلات خودگردان فلسطينی گفته است در پی مذاکرات محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و اسماعيل هنيه، نخست وزير اين تشکيلات، دو طرف در زمينه های گوناگون در راستای پايان دادن به درگيری های کنونی به توافق رسيده اند.


ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی پيشتر از گروه های حماس و فتح در سرزمين های فلسطينی خواسته بود که برای پايان دادن به درگيری های چند هفته گذشته گفت وگوهای خود را در شهر مکه پايتخت عربستان سعودی آغاز کنند .


پادشاه عربستان، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خواند و گفت اين درگيری ها سبب تحليل رفتن اهداف فلسطينی ها شده است. او از دو طرف خواست تا مذاکرات را هر چه سريعتر آغاز کنند .


به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ملک عبدالله گفت: من از طرفين در گير می خواهم که با برگزاری نشستی فوری در مکه موضوعات محل مناقشه ميان خود را بدون دخالت ديگران حل و فصل نمايند .


درگیری ميان دو گروه حماس و فتح زمانی به اوج خود رسيد که گفت وگوهای دو طرف برای تشکيل دولت وحدت ملی به نتيجه نرسيد و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زود رس پارلمانی برگزار خواهد کرد

او افزود: «دل ما از آنچه که در سرزمين های فلسطينی رخ می دهد خون است. اين قساوت عظيم با دلايل ناموجه و ضعيف پيرامون آن، افتخارات ملی فلسطينی ها را لکه دار کرده است.»


درگیری ميان طرفداران شاخه های نظامی دو گروه حماس و فتح زمانی به اوج خود رسيد که گفت وگوهای طرفين برای تشکيل دولت وحدت ملی به نتيجه نرسيد و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زود رس پارلمانی برگزار خواهد کرد .


جنگ ميان دو گروه حماس و فتح زمانی به اوج خود رسيد که گفت وگوهای طرفين برای تشکيل دولت وحدت ملی به نتيجه نرسيد و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زود رس پارلمانی برگزار خواهد کرد.


در جريان آخرين درگيری ها که از روز پنج شنبه شروع شد، ۳۰ فلسطينی از جمله دو کودک کشته شده اند که تعداد قربانيان را در يک ماه گذشته به ۶۰ نفر افزايش داده است .


درگيری های اوايل صبح دوشنبه در اطراف پارلمان فلسطين رخ داد که در جريان آن يک نيروی امنيتی عضو حماس کشته شد. همچنين چندين مورد آدم ربايی گزارش شده است. مهمترين آدم ربايی زمانی اتفاق افتاد که مردان مسلح وابسته به جنبش فتح وارد يک بانک در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن شدند و يک رهبر حماس را به دام انداختند .


هر يک از دو گروه فتح و حماس دارای شاخه نظامی هستند که چندين هزار نيرو را در اختيار دارند. جنبش حماس اخيرا کمک هايی از ايران و ساير کشورهای اسلامی دريافت کرده و دولت بوش نيز از کنگره آمريکا خواست تا مبلغ ۸۵ ميليون دلار را برای کمک به تشکيلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس اختصاص دهد .


XS
SM
MD
LG