لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

يوسف سرگشته و شرح نهج البلاغه


مستندی درباره سیمین دانشور، از جمله کارهای ناصر زراعتی نويسنده و فيلم ساز برجسته ايرانی است
مستندی درباره سیمین دانشور، از جمله کارهای ناصر زراعتی نويسنده و فيلم ساز برجسته ايرانی است

يوسف سرگشته می آيد


هفته گذشته اعلام شد که «يوسف سرگشته»، دومين رمان ناصر زراعتی، نويسنده و فيلم ساز مطرح و برجسته ايرانی در دست انتشار است.


ناصر زراعتی در ۱۳۳۰ چشم به جهان گشود و تحصيلات دانشگاهی خود را در دانشکده هنرهای دراماتيک دانشگاه تهران به اتمام رساند.


ناصر زراعتی در عرصه سينما از منتقدان و تحليل گران معتبر ايران است و توليد و کارگردانی چند فيلم مستند از چهره های بزرگ هنر و ادب ايران از جمله سيمين بهبهانی، نصرت کريمی، فريدون مشيری و سيمين دانشور را در کارنامه سينمایی خود ثبت کرده است.


زراعتی با انتشار چند مجموعه داستان کوتاه، که از آثار ارزنده سه دهه اخير ايران ارزيابی شده اند، و خلق رمان «با دُر دَر صدف» چشم اندازی تازه در زبان و ساختار تجربه کرد.


به قلم زراعتی تا کنون علاوه بر رمان «با دُر دَر صدف» آثاری چون سبز، دکتر موش، نوار گمشده و بيرون پشت در، در عرصه داستان و يک مجموعه مقاله در باره داريوش مهرجوئی، در قلمرو سينما، منتشر شده است.


افسانه های دهستان برزود


کاظم سادات اشکوری، شاعر برجسته و مطرح ايرانی، در عرصه مردم شناسی فرهنگی نيز تخصص و پيشينه ائی درخشان دارد و کتاب «افسانه های دهستان برزود»، تاليف مشترک اشکوری و پرفسور ساتن، مردم شناس فرانسوی، بخشی از تحقيقات ميدانی او را در اين عرصه در بر می گيرد.


بسياری از خطبه های نهج البلاغه به رخداده های روز و درگيری های دينی، نظری و سياسی پس از درگذشت پيامبر اسلام اشاره دارند و ابن ابی الحديد برای توضيح و تفسير اين گونه خطبه ها بخش مهمی از تاريخ ۵۰ ساله صدر اسلام را در اثر خود ثبت کرده است

گردآوری و طبقه بندی افسانه های عاميانه تلاش است ارزنده برای ثبت بخش مهمی از فولکلور که با گسترش رسانه های جمعی و دگرگونی های ساختاری جامعه با خطر فراموشی رو به رو است.


در افسانه های دهستان برزود، که در هفته گذشته منتشر شد، قصه های عاميانه چند روستای شمال ايران ثبت شده است.


کالبد شکافی ۱۹ داستان


کالبد شکافی ۱۹ داستان کوتاه، تاليف حسن اصغری، که در هفته گذشته منتشر شد، ۱۷ داستان کوتاه نويسندگان معاصر ايران و فصل «افشين و بودلف» از تاريخ بيهقی و «نازنين نيستی»، منسوب به شمس تبريزی را، که ساختار داستانی دارند، برای نوجوانان و علاقمندان ادبيات داستانی تحليل و بررسی کرده است.


مولف کتاب از دهه ۵۰ تا کنون چند مجموعه داستان کوتاه از جمله بزرگداشت باشکوه، سال‌های عشق و هراس، گمشدگان شبستان و غرش دريا را منتشر کرده است.


به قلم حسن اصغری رمان عاشقی در خيال نيز در دست چاپ است.


شرح نهج البلاغه


با انتشار چاپ تازه ای از ترجمه فارسی بخش هایی از شرح ابن ابی الحديد بر نهج البلاغه متن منقحی از يکی از منابع مهم دينی شيعه و يکی از ماخذ تاريخ صدر اسلام در دسترس علاقمندان قرار گفت.


ابن ابی الحديد شرح نهج البلاغه امام اول شيعيان را به دوران اقتدار خلفای عباسی در ۱۸ جلد تاليف کرد.


بسياری از خطبه های نهج البلاغه به رخداده های روز و درگيری های دينی، نظری و سياسی پس از درگذشت پيامبر اسلام اشاره دارند و ابن ابی الحديد برای توضيح و تفسير اين گونه خطبه ها بخش مهمی از تاريخ ۵۰ ساله صدر اسلام را در اثر خود ثبت کرده است.


مترجم کتاب، محمود مهدوی دامغانی، در تاريخ اسلام تخصص دارد و تنها مباحث کلامی و تاريخی شرح ابن ابی الحديد را به فارسی ترجمه کرده است.


اين کتاب در سال ۷۰ جايزه کتاب سال وزارت ارشاد را در ژانر ترجمه نصيب مترجم خود کرد.


XS
SM
MD
LG