لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

«مساله ايران راه حل نظامی ندارد»


محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران هیچ چیزی را از دست نخواهد داد اگر غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد
محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران هیچ چیزی را از دست نخواهد داد اگر غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه دوازدهم فوريه در يک کنفرانس خبری در بروکسل گفت مساله ايران راه حل نظامی ندارد.


آقای البرادعی که همراه با نخست وزير بلژيک به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت افزود: «به گمان من ايران چيزی را از دست نخواهد داد اگر آن «وقفه»ای را که من از آن سخن گفته ام بپذيرد و سعی کند يک بار ديگر با جامعه جهانی مشغول مذاکره شود.»


محمد البرادعی افزود جامعه جهانی مشخص کرده که آماده است تحريم ها عليه ايران را به طور همزمان به وقفه بگذارد، بنا بر اين اميدوارم که هر دو طرف قدم های لازم را بردارند و به ميز مذاکره بازگردند.»


آقای البرادعی چندی پيش توصيه کرد که به طور همزمان ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و جامعه جهانی از اعمال تحريم ها خودداری کند.


به گمان من ايران چيزی را از دست نخواهد داد اگر آن «وقفه»ای را که من از آن سخن گفته ام بپذيرد و سعی کند يک بار ديگر با جامعه جهانی مشغول مذاکره شود
محمد البرادعی

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين گفت: «مساله ايران راه حل نظامی ندارد» و افزود: اولا آنچه ايران اکنون در اختيار دارد، دانش لازم (برای غنی سازی) است. ما نمی دانيم آيا ايران توانايی غنی سازی اورانيوم را در مقياس صنعتی دارد يا نه. در اين زمينه اطلاعی نداريم، نشانه يا شاهد مستقيمی هم که بر يک برنامه سلاح هسته ای حکايت کند، نديده ايم. بنا بر اين وقتی از راه حل نظامی سخن به ميان می آيد، نمی دانم منظور آنها چيست. دانش را که نمی توان بمباران کرد.»


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که چند روز ديگر بايد گزارش ميزان همکاری ايران با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد را ارايه کند، گفت: «هر کدام از تاسيسات هسته ای ايران اگر بمباران شود، می تواند واکنشی به دنبال داشته باشد. (در صورت بمباران) ايرانی ها، برنامه توليد سلاح هسته ای را به يک اولويت ملی تبديل می کنند. به نظر من (اقدام نظامی) به هيچ وجه سازنده نخواهد بود.


اگر در موضع ايران تغييری داده شود، هر تحريمی که اعمال شده و يا اتحاديه اروپا در باره آن تصميم گرفته، برگشت پذير خواهد بود
محمد البرادعی

محمد البرادعی افزود که شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه خود مشخص کرده است که اگر ايران به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند، تحريم ها به حال تعليق در خواهد آمد و افزود: «اين درست همان چيزی است که افراد زيادی از جمله خود من در صدد هستيم برايش راهی پيدا کنيم که تکيه فقط بر تحريم ها نباشد و در مسير مذاکره نيز گام برداشته شود.»


محمد البرادعی همچنين گفت اگر در موضع ايران تغييری داده شود، هر تحريمی که اعمال شده و يا اتحاديه اروپا در باره آن تصميم گرفته، برگشت پذير خواهد بود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۶، قطعنامه ۱۷۳۷ را برای تحريم محدود عليه ايران تصويب کرد و به تهران دو ماه فرصت داد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد، در ۲۱ فوريه به پايان می رسد. اگر محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود از همکاری نکردن ايران با اين قطعنامه خبر دهد، جمهوری اسلامی با تحريم های گسترده تری رو به رو خواهد شد.


XS
SM
MD
LG