لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

انتقاد از درز سند درونی اتحاديه اروپا در باره ايران


سخنگوی خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید این موضوع که اتحادیه اروپا مذاکره با ایران را بی فایده می داند، درست نیست
سخنگوی خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید این موضوع که اتحادیه اروپا مذاکره با ایران را بی فایده می داند، درست نیست

سخنگوی خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه شنبه سيزدهم فوريه گفت نقل قول ها از سند داخلی اتحاديه اروپا درباره ايران، نادرست است.


کريستينا گالاک سخنگوی خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در گفت و گو با راديو اروپای آزاد راديو آزادی، وجود سند درونی اتحاديه اروپا در باره ايران را تاييد کرده اما گفته است نقل قول های روزنامه فايننشال تايمز از اين سند، نادرست است.


به گفته خانم گالاک، در سند مزبور، به اين نکته اشاره شده که تلاش ها برای متوقف کردن روند غنی سازی اورانيوم ايران ناموفق مانده اما در عين حال پرسش هايی در اين رابطه مطرح شده که برای موفقيت مذاکرات بايد چه شيوه ای را در پيش گرفت.


خانم گالاک از چگونگی درز اين سند به بيرون ابراز ناخشنودی کرد.


اين گزارش که گويا مقام های اروپايی، مذاکره برای بازداشتن ايران از دستيابی به توانايی توليد بمب اتمی را بی فايده می دانند، درست نيست
مقام های اروپایی

او گفت اين سند در واقع دو جانب متفاوت پيش روی اتحاديه اروپا در برخورد با ايران را مطرح کرده است. اين جوانب به گفته وی، يکی اعمال قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، و ديگری يافتن يک راه حل از طريق مذاکره است.


يک مقام اتحاديه اروپا نيز روز سه شنبه ۱۳ فوريه گفت اين گزارش که گويا مقام های اروپايی، مذاکره برای بازداشتن ايران از دستيابی به توانايی توليد بمب اتمی را بی فايده می دانند، درست نيست.


اين مقام بلند پايه اتحاديه اروپا به خبرگزاری آلمان گفته است برای حل مساله ايران بايد مذاکره و گفت و گو کرد و افزود: «ما اعتقاد نداريم که مذاکرات با ايران بی حاصل است، اتفاقا برعکس.».


سخنان اين مقام اروپايی نيز در واکنش به گزارش روزنامه فايننشال تايمز ابراز شده که گويا مقام های اروپايی اميدی به از سر گيری مذاکرات با ايران ندارند و ديگر نمی توان مانع دستيابی ايران به بمب اتمی شد.


در مقاله فايننشال تايمز که بر پايه يک سند درونی اتحاديه اروپا تهيه شده است، همچنين گفته شده که رد بسته مشوق های پيشنهادی اتحاديه اروپا از سوی ايران، نشان از آن دارد که احتمالا ايران در آينده نزديک به مذاکرات باز نخواهد گشت.


سياست اتحاديه اروپا در برخورد با بحران هسته ای ايران، هم ديپلماسی را در نظر می گيرد و هم تحريم ها را
یک مقام اتحادیه اروپا

بر پايه گزارش فايننشال تايمز، عوامل محدود کننده برنامه هسته ای ايران، دشواری های فنی است و نه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد يا آژانس بين المللی انرژی اتمی.


در اين گزارش گفته شده که «در مقطع زمانی خاصی، بايد انتظار داشت که ايران به توانايی غنی سازی اورانيوم در مقياس لازم برای توليد سلاح هسته ای دست يابد.»


به گفته اين مقام اروپايی که نخواسته نامش فاش شود، سياست اتحاديه اروپا در برخورد با بحران هسته ای ايران، هم ديپلماسی را در نظر می گيرد و هم تحريم ها را.


آقای سولانا روز دوشنبه پذيرفت که شانس از سر گيری مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته ای ايران «زياد نيست». با اين حال او تاکيد کرد که درهای مذاکره به روی ايران باز است.


XS
SM
MD
LG