لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

گوردون براون نخست وزير آينده بريتانيا کيست؟


گوردون براون تا چند هفته دیگر، کار خود را به عنوان نخست وزیر بریتانیا آغاز می کند
گوردون براون تا چند هفته دیگر، کار خود را به عنوان نخست وزیر بریتانیا آغاز می کند

يک روز پس از آنکه تونی بلر اعلام کرد تا چند هفته ديگر از پست نخست وزيری کنار می رود، گوردن براون، وزير خزانه داری بريتانيا گفت که خود را برای رهبری حزب کارگر و تشکيل دولت جديد نامزد می کند.


تونی بلر نخست وزير کنونی گفته است که از نامزدی آقای براون به طور کامل حمايت می کند. اما گوردن براون که در ۱۰ سال گذشته، در کنار تونی بلر، سياست های اقتصادی کشور را تعيين می کرده کيست و در مقام نخست وزير چگونه عمل خواهد کرد؟


«امروز اعلام می کنم که خود را برای رهبری حزب کارگر و رهبری يک دولت جديد نامزد می کنم.»


گوردن براون روز جمعه با اين جملات در واقع مبارزه انتخاباتی خود را برای رهبری حزب کارگر آغاز کرد.


او گفت دولت او يک دولت خدمتگزار خواهد بود و در آن شهروندان کنترل بيشتری بر دولت خواهند داشت. اين دولت، به گفته او، دولتی خواهد بود که به حرف رای دهندگان گوش می دهد، می آموزد و از قبول اشتباه و تغيير مسير هراسی ندارد.


آقای براون گفت در ديدگاه ترقی طلبانه قرن بيست و يکم، شهروندان در موضع کنترل کننده دولت قرار دارند و دولت به آنها نمی گويد چگونه عمل کنند، بلکه به آنها خدمت می کند.


تونی بلر نخست وزير کنونی گفته است که از نامزدی آقای براون به طور کامل حمايت می کند

«دولت باید پاسخگو باشد»


به گفته آقای براون، دولت ها بايد، چه در مورد تصميم گيری های مربوط به جنگ و صلح، چه در انتصاب ها و چه در نحوه اداره کارها، پاسخگو باشند.


او در مورد سياست بريتانيا در رابطه با عراق، مساله ای که سبب کاهش محبوبيت تونی بلر شد، گفت طی چند هفته آينده با دولت و مردم عراق مشاوره هايی خواهد داشت و سپس ايده های جديدی پيشنهاد خواهد کرد .


آقای براون ضمن تاکيد بر اينکه به تعهدات بريتانيا به سازمان ملل متحد درباره عراق پايبند خواهد بود، گفت می پذيرد که اشتباهاتی صورت گرفته است .


در ديدگاه ترقی طلبانه قرن بيست و يکم، شهروندان در موضع کنترل کننده دولت قرار دارند و دولت به آنها نمی گويد چگونه عمل کنند، بلکه به آنها خدمت می کند
گوردون براون

او افزود اکنون تاکيد به طور عمده بايد بر توسعه اقتصادی بيشتر و مصالحه سياسی باشد، به گونه ای که عراقی ها بتوانند در آينده کشور خود نقش و سهم بيشتری داشته باشند .


گوردن براون در پاسخ به پرسشی درباره سياست بريتانيای تحت رهبری او نسبت به ايران گفت: « تصور می کنم تحريم های کنونی موثر بوده و در صورت لزوم، ممکن است تشديد هم بشود.»


او افزود ظرف يک ماه آينده بايد وضعيت را دو باره بررسی کنيم و اين کاری است که هم اکنون هم، بر اساس نظر يکپارچه جامعه بين المللی و عزم به همکاری با متحدان، به ويژه با آمريکا، انجام می دهيم تا مطمئن شويم که ادامه سياست تحريم، کارگر خواهد افتاد.


گوردون براون می گوید در مورد عراق اشتباهاتی صورت گرفته است

آقای براون در حزب کارگر رقيبی ندارد، اما در نظر سنجی ها، حزب کارگر از حزب محافظه کار عقب تر است و برای پيروزی در انتخابات عمومی آينده، به شدت به حمايت طبقه متوسط بريتانيا نياز دارد .


پيشينه گوردون براون


گوردن براون که ۵۶ ساله است، همکاری با حزب کارگر را از ۱۲ سالگی آغاز کرد. او در ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شد و در سال ۱۹۸۳، همراه با تونی بلر به مجلس عوام راه يافت. پس از پيروزی حزب کارگر و به قدرت رسيدن آقای بلر به عنوان نخست وزير بريتانيا، گوردن براون وزير خزانه داری شد و تا کنون در اين سمت باقی مانده است .


در ۲۰۰ سال گذشته هيچ وزير خزانه داری بريتانيا، به اندازه آقای براون در اين پست قرار نداشته است. در دوران خدمت آقای براون، اقتصاد بريتانيا رشد چشمگيری داشت.


نخستين اقدام او در مقام وزير خزانه داری در سال ۱۹۹۷، آزاد گذاشتن دست بانک انگلستان در تعيين نرخ بهره، فارغ از مداخله های سياسی بود .


به گفته کارشناسان اين اقدام مانع از تکرار دوره های متناوب رونق و رکود شد . گوردن براون در زمينه پيوستن بريتانيا به حوزه يورو، پول واحد اروپايی با تونی بلر اختلاف نظر داشت و شرايطی را برای پيوستن بريتانيا به يورو تعيين کرد که تاکنون محقق نشده است .


XS
SM
MD
LG