لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

تلاش برای جلب سرمايه گذاری ترکيه در ايران


هیات ترکیه خواستار از سر گیری پروازهای تهران آنتالیا شد که به دستور محمود احمدی نژاد لغو شده است
هیات ترکیه خواستار از سر گیری پروازهای تهران آنتالیا شد که به دستور محمود احمدی نژاد لغو شده است

علی نقی خاموشی رييس اتاق بازرگانی و صنايع جمهوری اسلامی، خواستار افزايش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ايران و ترکيه‌ شده‌ و سرمايه‌داران ترک را به سرمايه‌گذاری در ايران دعوت کرده است.


علی نقی خاموشی در راس هياتی از بازرگانان و سرمايه‌داران ايرانی روز سه‌شنبه‌ گذشته‌ وارد استانبول شد تا در پنجمين اجلاس مشترک گروه کار ايران و ترکيه‌، که‌ مدت دو سال به‌ تعويق افتاده‌ بود مشارکت کند.


آقای خاموشی در نشستی با حضور غلامرضا باقری مقدم نماينده‌ سفارت ايران در ترکيه‌ و گورجان ترک اوغلو سفير آنکارا در تهران، رفعت حصارچی اوغلو رييس اتاق بازرگانی و بورس ترکيه‌ و شماری از مقامات بازرگانی و سرمايه‌داران ترک، خواستار گسترش همکاری های تجاری دو کشور شد.


او بدين منظور از بازرگانان و سرمايه‌گذاران ترکيه‌ برای سرمايه‌گذاری در ايران دعوت بعمل آورد. در اين نشست راه های گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.


به‌ گزارش آژانس خبر ترک هيات اقتصادی ترکيه‌ از علی نقی خاموشی خواسته است که پرواز هوايی تهران- آنتاليا که‌ سالانه‌ ده ها هزارتن از گردشگران ايرانی را جابه‌جا ميکرد، از سر گرفته‌ شود.


آژانس خبر ترک گزارش داده است که علی نقی خاموشی از دستور لغو پرواز تهران- آنتاليا توسط محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران در تابستان ۸۵ حمايت کرده‌ و گفته‌ است: «آنتاليا شهر بی حجاب ها است و ما لاييک نيستيم و به عنوان مثال اگر فردی ما را در آنجا ببيند ديگر نمی توانيم به‌ ايران بازگرديم.»


علی نقی خاموشی از بازرگانان و سرمايه‌گذاران ترکيه‌ برای سرمايه‌گذاری در ايران دعوت کرد

روزنامه‌ ينی شفق ارگان حزب اسلام گرای حاکم حزب عدالت و توسعه‌ در شماره‌ پنج شنبه هشتم فوريه خود از ابراز تمايل هيات تجاری و اقتصادی ايران برای افزايش حجم تجارت بين ايران و ترکيه به ۱۰ ميليارد دلار خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، در همين رابطه‌ گفت و گوهايی برای مبادله‌ خواروبار، بافندگی و پوشاک، مبلمان، چرخ خياطی، پارچه‌ و دارو در جريان است.


بخش عمده‌ صادرات ايران به‌ ترکيه‌ را نفت و گاز تشکيل می دهد که‌ در سال های اخير به‌ ميزان بی سابقه‌ای افزايش يافته‌ است.


فريدون انتظاری معاون امور بين الملل اتاق بازرگانی ايران که‌ در اين سفرعلی نقی خاموشی را همراهی می کند، سرمايه‌گذاری شرکت های ترکيه‌ را در ايران عامل اساسی گسترش مناسبات تجاری دو کشور دانسته‌ است.


حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ايران و ترکيه‌ در سال ۲۰۰۶ به‌ حدود ۶ ميليارد دلار رسيده‌ که‌ در مقايسه‌ با دوره‌های قبل از دولت اردوغان، حدود ۶ برابر افزايش يافته‌ است.


در حدود ۲ سال پيش قرارداد شرکت ساختمانی تاو ترکيه‌ برای احداث فرودگاه امام خمينی تهران و قرارداد شرکت تلفن ترکسل برای سرمايه‌ گذاری در بخش تلفن همراه در ايران به دليل آنچه‌ مسايل امنيتی ناميده‌ شد، توسط سپاه پاسداران و مجلس شورای اسلامی ايران لغو شد.


از آن پس، شرکت های بزرگ ترکيه‌ از سرمايه‌گذاری در ايران خودداری کرده‌اند. علی نقی خاموشی و هيات اقتصادی همراه او در تلاش هستند که بار ديگر توجه‌ شرکت های ترکيه‌ای را برای سرمايه‌ گذاری در ايران جلب کنند.


XS
SM
MD
LG