لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

«رزمايش های ايران تحريک آميز است»


فرمانده پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین می گوید رزمایش های ایران «تحریک آمیز» است.
فرمانده پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین می گوید رزمایش های ایران «تحریک آمیز» است.

دريابان پاتريک والش فرمانده پايگاه نيروی دريايی آمريکا در بحرين روز دوشنبه نوزدهم فوريه رزمايش های موشکی جمهوری اسلامی در خليج فارس را «تحريک آميز» توصيف کرد.


آقای والش با اشاره به تنش های موجود در سومالی، لبنان، عراق، افغانستان و ايران، منطقه خاورميانه را در «شرايط حساس» ارزيابی کرد.


دريابان والش که به پرسش خبرنگاران در ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در منامه در کشور بحرين پاسخ می گفت، افزود رزمايش های جمهوری اسلامی به دقت زير نظر قرار دارند.


پاتريک والش که در روزهای آينده جای خود را به درياسالار کوين کاسگريف خواهد سپرد، اشاره کرد که رزمايش های دريايی جمهوری اسلامی در نه ماه گذشته نشان داده که امکان استفاده از مين در منطقه خليج فارس و امکان بسته شدن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی وجود دارد.


حضور نظامی آمريکا در منطقه، طبيعت دفاعی دارد
دریابان پاتریک والش

به گزارش خبرگزاری آلمان آقای والش با تاکيد بر اينکه مين يک سلاح تهاجمی و تروريستی است، افزود: «ما آب را به ايران وانخواهيم گذاشت. اين آب (خليج فارس) بين المللی است و جامعه جهانی بايد به آن دسترسی داشته باشد و ما به کمک متحدان خود از آن پاسداری خواهيم کرد.»


به گفته آقای والش، نگرانی های موجود ناشی از رزمايش موشکی نيروی دريايی جمهوری اسلامی و سخنانی است که از ايران به گوش می رسد.


به گفته او، پرسش اين نيست که آمريکا چه برنامه ای دارد، پرسش اين است که ايرانی ها چه برنامه ای دارند.


او گفت: «وقتی آنها (ایران) رزمايش خود را انجام می دهند و موشک پرتاب می کنند، ما به دقت عملکرد آنها را زير نظر داريم و اطلاعات را با متحدان خود در خليج فارس در ميان می گذاريم.»


دريابان والش تاکيد کرد که حضور نظامی آمريکا در منطقه، طبيعت دفاعی دارد. وی همچنين شايعه برنامه آمريکا برای حمله به ايران را تکذيب کرد.


دريابان والش فرمانده پايگاه نيروی دريايی آمريکا در بحرين تاکيد کرد که حضور نظامی آمريکا در منطقه، طبيعت دفاعی دارد. وی همچنين شايعه برنامه آمريکا برای حمله به ايران را تکذيب کرد

او همچنين احتمال خارج شدن ناوگان پنجم آمريکا از بحرين را رد کرد.


«ايران يک موشک هدايت شونده را آزمايش کرد»


مقام های نظامی ايران می گويند که در جريان رزمايش سه روزه ای با عنوان « اقتدار»، برای اولين بار موشک هدايت شونده از تانک «T72F» را با موفقيت آزمايش کرده اند .


مهدی مرکبيان، مسئول روابط عمومی لشکر هشت نجف اشرف به خبرگزاری فارس گفته است که « اين موشک ضد زره بوده و به صورت ليزری هدايت شده و با بهترين عملکرد اهداف را مورد اصابت قرار می دهد.»


او تاکتيک های مورد استفاده در اين رزمايش را «استتار و اختفای کامل از ديد ماهواره ها و رادارهای دشمن» عنوان کرد و گفت:« ارتقاء توان رزمی يگان ها و همچنين آشنايی کارکنان با سلاح های جديد و پيشرفته از جمله اهداف اين رزمايش است.»


رزمايش اقتدار که توسط نيروی زمينی سپاه پاسداران سازماندهی شده است از روز دوشنبه، ۳۰ بهمن ماه، به طور همزمان در ۱۶ استان ايران آغاز شد و هدف از آن نيز « به کارگيری آخرين جنگ افزار ها و تسليحات مدرنی » عنوان شده که به تازگی به واحدهای مختلف اين نيرو تحويل شده است .


براساس گزارش خبرگزاری های ايران، در مرحله اول اين مانور، تمرين نيروها و آزمايش سلاح ها و تجهيزات جنگی به اجرا درآمد که در جريان اين تمرينات ۷۵۰ عراده توپ و راکت انداز، نيروهای نظامی را پشتيبانی کردند .


سردار نيلفروشان، معاون عمليات نيروی زمينی سپاه ، درخصوص تفاوت رزمايش «اقتدار» با رزمايش ديگر نيروی زمينی سپاه که پيش از اين در سال ۸۵ برگزار شد، به خبرگزاری فارس گفته است: « رزمايش گذشته در وسعت ۴۲۰ هزار کيلومتری برگزار شد اما رزمايش «اقتدار» در وسعت ۸۵۰ هزار کيلومتری اجرا می شود و تعداد تيپ ها از ۱۰ به ۲۰ تيپ افزايش يافته و واحدهای موشکی نيز به آن اضافه شده است.»


از زمان گسترش تنش ها ميان تهران و واشينگتن بر سر برنامه هسته ای ايران، جمهوری اسلامی به مانورهای متعددی زده است که هدف از آن را «تمرين نيروها و حفظ آمادگی يگان های دفاعی سپاه و ارتش» اعلام کرده است.


کارشناسان نظامی درباره رزمايش کنونی می گويند توان نيروی نظامی جمهوری اسلامی به هيچ وجه قابل مقايسه با توان ارتش آمريکا نيست، اما با اين حال ممکن است بتواند در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز که گلوگاه انتقال دو پنجم نفت جهان است، خرابی هايی ايجاد کند.


XS
SM
MD
LG