لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

مطالبات کارگران ایرانی در روز جهانی کارگر


تظاهرات کارگران در روز جهانی کارگر
تظاهرات کارگران در روز جهانی کارگر

هزاران کارگر روز سه شنبه، به مناسبت اول مامه مه روز جهانی کارگر، مراسمی را در شهرهای ايران برگزار کردند.


در تهران، اين مراسم در ورزشگاه شيرودی برگزار شد که در آن کارگران خواستار استعفای محمد جهرمی، وزير کارو امور اجتماعی شدند. در سنندج و کرمانشاه نيز مراسمی برگزار شد و در سنندج این مراسم با دخالت نيروهای امنيتی و انتظامی، به خشونت کشيده شد.


درخواست برای برکناری وزير کار درتهران


خبرگزاری ها در ايران گزارش داده اند که کارگران در مراسم روز جهانی کارگر درتهران، ضمن درخواست برای استعفای وزير کار و امور اجتماعی دولت محمود احمدی نژاد، نارضايتی خود را از وضعيت نابسامان اقتصادی ابراز داشتند. در عين حال شعارهايی نيز در مورد آزادی فعالان کارگر از زندان، اتحاد کارگر و معلم و دانشجو و حق اعتصاب و تشکيل سنديکا برای کارگران داده شد.


منصور اسانلو می گوید کارگران نارضايتی خود را از وضعيت نابسامان اقتصادی ابراز داشتند

منصور اسانلو، ریيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در مورد اين گردهمايی به راديو فردا گفت: «شعارهای گوناگونی از سوی کارگران از جمله «رزمنده ديروزی- بيچاره امروزی»، و «قرارداد موقت - برده داری نوين است» سرداده می شد. نکته ديگر هم اينکه، کارگران تبريز تابوتی را حمل می کردند که نشان سمبليک مرگ قانون کار، و قراردادهای رسمی و دسته جمعی کار بود».


وی با اشاره به اين موضوع که در مجموع، امسال، روز جهانی کارگر به طور مناسبی برگزار شد، افزود: «تمام بخش های کارگری و علاقمندان مسايل کارگری، از سراسر ايران در مراسم امروز در ورزشگاه شيرودی شرکت کرده بودند».


رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، همچنين به نارضايتی شديد کارگران اشاره کرد و گفت: « سخنرانانی که در مسايل غيرمرتبط با مسايل و مشکلات کارگران صحبت کردند، با اعتراض مواجه شدند و کارگران آنها را هو کردند. از همين رو سخنرانان مجبور شدند که جهت سخنرانی شان را به بيان خواسته های واقعی کارگران تغيير دهند».


در اين ميان، آخرين اخبار از مراسم روز جهانی کارگر در تهران، حکايت از آن دارد، که پس از گردهمايی کارگران در ورزشگاه شيرودی، برخوردهايی ميان نيروهای انتظامی و گروه هايی از کارگران که درخيابان شعار می دادند، روی داد. درهمين ارتباط، يعقوب سليمی، از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد که عصر سه شنبه آزاد شد.


حمله نيروهای امنيتی و انتظامی با گاز اشک آور و باتوم


در شهر سنندج، مراسم روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به شکل ديگری برگزار شد. جعفر عظيم زاده، سخنگو و عضو هيات مديره اتحاديه کارگران اخراجی و بيکار ايران به راديو فردا گفت: «تجمع صدها کارگر کارخانه های مختلف سنندج به مناسبت اول ماه مه در مقابل اداره روابط کار اين شهر، در شرايطی آغاز شد که نيروهای امنيتی و انتظامی درمحل برگزاری تجمع مستقر شده بودند».


به گفته او «با شروع قرائت قطعنامه اول ماه مه توسط شيث امانی، رئيس هيات مديره اتحاديه کارگران اخراجی و بيکار ايران، نيروهای امنيتی حمله کردند و او را بازداشت کردند. اما با مقاومت کارگران مجبور شدند آقای امانی را آزاد کنند. اين در حالی بود، که زانوی چپ وی بر اثر ضرب و شتم ماموران به شدت آسيب ديد و توسط کارگران به بيمارستان انتقال يافت».


تجمع صدها کارگر کارخانه های مختلف سنندج به مناسبت اول ماه مه در مقابل اداره روابط کار اين شهر، در شرايطی آغاز شد که نيروهای امنيتی و انتظامی درمحل برگزاری تجمع مستقر شده بودند
جعفر عظیم زاده

جعفر عظيم زاده می افزاید:« پس از آن، کارگران به سوی ميدان آزادی سنندج راهپيمايی کردند که در اين مسير نيز با گاز آشک آور و باتوم مورد حمله قرار گرفتند. در اين حمله ۱۵ کارگر، از جمله پنج تن از اعضای اتحاديه کارگران اخراجی و بيکار ايران، بازداشت و عده بسياری بازداشت شدند».


سخنگو و عضو هيات مديره اتحاديه کارگران اخراجی و بيکار ايران سپس خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان و محاکمه عوامل حمله به کارگران شد.


دخالت نيروهای وزارت اطلاعات


جوانمير مرادی، دبير انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، به راديو فردا گفت که بيش از ۱۰۰ نفر در مراسمی که در مقابل اداره کار کرمانشاه برگزار شد، شرکت کردند.


وی افزود: «با شروع مراسم، نيروهای وزارت اطلاعات دخالت کردند، مانع سخنرانی اش شدند و مراسم را برهم زدند».


آقای مرادی گفت که در حالی که قصد داشت درمورد مشکلات کارگران صحبت کند، ماموران وزارت اطلاعات او را ضد انقلاب و اغتشاش گر ناميدند و تلاش کردند وی را بازداشت کنند، اما «با مقاومت کارگران قادر به انجام اين کار نشدند.»


دبير انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه تاکيد کرد: «دخالت نيروهای وزارت اطلاعات در حالی انجام گرفت که تجمع کارگران مسالمت آميز بود» و درباره برخورد نيروهای وزارت اطلاعات با مراسم روز جهانی کارگر گفت: «از آنجا که مطالبات کارگری با منافع نظام سرمايه داری در تقابل است، دقيقا به همين دليل است که اينگونه برخوردها با خواسته های صنفی کارگران انجام می گيرد».


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG