لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۵

«سپر موشکی آمریکا می تواند میان اروپا شکاف بیندازد»


ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه می گوید برنامه سپر موشکی آمریکا در اروپا می تواند زخم های کهنه را باز کند
ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه می گوید برنامه سپر موشکی آمریکا در اروپا می تواند زخم های کهنه را باز کند



ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه روز جمعه نهم ماه مارس گفت برنامه آمریکا برای ایجاد سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی، می تواند زخم های کهنه را تازه کند.


ایالات متحده آمریکا در نظر دارد در لهستان وجمهوری چک، یک پایگاه موشکی ایجاد کند تا بتواند در صورت لزوم، «کشورهای یاغی» را هدف قرار دهد.


رییس جمهوری فرانسه که پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت: «باید مواظب باشیم که در صفوف اروپا شکاف ایجاد نشود و به نظم کهنه گذشته بازنگردیم.»



برنامه موشکی آمریکا، میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، اختلاف نظر ایجاد کرده است.


بر اساس نظرسنجی های جدید، دو سوم مردم جمهوری چک، با برقراری سیستم رادار در کشور خود مخالف هستند.


در هفته های آینده دولت جمهوری چک باید به درخواست آمریکا برای آغاز مذاکره در باره ایجاد سیستم دفاع موشکی در خاک جمهوری چک پاسخ دهد


در هفته های آینده دولت جمهوری چک باید به درخواست آمریکا برای آغاز مذاکره در باره ایجاد سیستم دفاع موشکی در خاک جمهوری چک پاسخ دهد.



واکنش میرک توپولانک نخست وزیر جمهوری چک در این زمینه تا کنون مثبت بوده است. با این حال دولت او احتمالا با مقاومت پارلمان این کشور رو به رو خواهد شد.



لوگزامبورگ هشدار داده است که گفت و گو در این زمینه می تواند در روابط اتحادیه اروپا و روسیه، تنش ایجاد کند.



فرانتس یونگ وزیر دفاع آلمان نیز هفته گذشته خواستار آغاز گفت وگوها در باره سپر دفاعی که همه کشورهای عضو ناتو را در بر می گیرد شد. اما اعضای سوسیال دمکرات که در ائتلاف با دولت آنگلا مرکل صدراعظم دمکرات مسیحی آلمان شرکت دارند، هشدار داده اند که این کار می تواند جنگ سرد تازه ای را آغاز کند.


هدف سیستم ضد موشکی آمریکا، ردیابی و نابودی حملات موشکی بویژه از سوی ایران عنوان شده است

بر پایه برخی گزارش ها بخش تاسیسات رادار در نقطه ای نامعلوم در جمهوری چک و بخش تاسیسات ردیابی موشک ها در خاک لهستان مستقر خواهد شد.



روسیه با این اقدام آمریکا و برنامه ضدموشکی این کشور مخالف است. میخائیل مارگــلــف، یک عضو شورای فدراتیو پارلمان روسیه چندی پیش این اقدام آمریکا را «تاسف بار» خواند.


آندره کوکوشین، نماینده پارلمان و یک نظامی پیشین نیزگفته بود: استقرار چنین تاسیساتی در یک کشورعضو پیمان پیشین ورشو می تواند روسیه را به اقدام مشابهی وادار کند.


در صورت استقرار این پایگاه آمریکا برای اولین بار چنین تاسیساتی را در خارج از خاک خود ایجاد می کند. این پایگاه مکمل تاسیسات ضد موشکی آمریکا در ایالت های آلاسکا و کالیفرنیا خواهد بود.


هدف سیستم ضد موشکی آمریکا، ردیابی و نابودی حملات موشکی بویژه از سوی ایران عنوان شده است.


XS
SM
MD
LG