لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

هشدار پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر به ایران


کار ساخت نیروگاه بوشهر تا کنون بارها با تاخیر رو به رو شده است
کار ساخت نیروگاه بوشهر تا کنون بارها با تاخیر رو به رو شده است

شرکت روسی که ساخت نيروگاه بوشهر را به عهده دارد، روز چهارشنبه ۱۴ مارس هشدار داد که تاخير ايران در پرداخت بدهی، ممکن است به پروژه ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر «به طور برگشت ناپذيری» آسيب برساند.


شرکت روسی اتم استروی اکسپورت در بيانيه ای اعلام کرده است که برای راضی کردن پيمانکارانی که خواستار دريافت وجوه مالی خود از ايران بر سر نيروگاه بوشهر هستند، با مشکل رو به رو شده است.


مقام های هسته ای روسيه روز دوشنبه دوازدهم ماه مارس گفتند به علت تاخير در پرداخت بدهی ايران، نيروگاه بوشهر در موعد مقرر، که سپتامبر سال ۲۰۰۷ در حدود ۶ ماه ديگر باشد، راه اندازی نخواهد شد.


مقام های جمهوری اسلامی که اصرار دارند بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده اند، مسکو را متهم می کنند که تسليم کشورهای غربی برای اعمال فشار بيشتر بر ايران شده است.


شرکت روسی اتم استروی اکسپورت در بيانيه ای اعلام کرده است که برای راضی کردن پيمانکارانی که خواستار دريافت وجوه مالی خود از ايران بر سر نيروگاه بوشهر هستند، با مشکل رو به رو شده است

شرکت اتم استروی اکسپورت در بيانيه روز چهارشنبه خود اعلام کرد که اگر طرف ايرانی، وجوه مالی پروژه بوشهر را پرداخت نکند، ممکن است پروژه بوشهر به طور «برگشت ناپذیری» اسیب ببیند.


معاون شرکت اتم استروی اکسپورت می گويد: «ادعای طرف ايرانی که ۱۲ ميليون و هفتصد هزار دلار را در اول ماه مارس فراهم کرده، نادرست است.»


روز سه شنبه سيزدهم ماه مارس، دبير شورای عالی امنيت ايران از تاخير روسيه در راه اندازی اين نيروگاه ابراز تاسف کرد .


علی لاريجانی در يک کنفرانس خبری گفت :« اين وضعيت نشان می دهد که در دنيا در زمينه سوخت هسته ای تضمين درستی وجود ندارد و يکی از دلايلی که ايران اين خواسته را دنبال می کند نيز همين مساله است.»


« تاخير هشت ساله روسيه در راه اندازی نیروگاه بوشهر»


سازمان انرژی اتمی ايران در بيانيه ای که به تازگی صادر کرده است، به اطلاعيه پيمانکار روسی نيروگاه اتمی بوشهر درباره تاخير دو ماهه راه اندازی اين نيروگاه واکنش نشان داده است .


در بيانيه سازمان انرژی اتمی ايران گفته شده است که «براساس قرارداد اوليه و تعهدات دولت روسيه تاريخ اتمام پروژه ۸ ژوئيه ۱۹۹۹ تعيين گرديده بود که تاکنون با مذاکرات متعدد و با تعهدات مکرر پيمانکار پنج بار به تعويق افتاده است و حتی با فرض راهاندازی در سپتامبر ۲۰۰۷ اين پروژه ۸ سال و ۳ ماه تاخير خواهد داشت.»


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است

اين سازمان افزوده که « ايران علاوه بر پرداخت تمام تعهدات مالی خود به شرکت روسی تا اول ماه مارس سال ۲۰۰۷ که اسناد بانکی آن موجود است، مبلغ ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار نيز به صورت علی الحساب تسويه نشده در اختيار اتم استروی اکسپورت قرار داده است.»


سازمان انرژی اتمی ايران از روسيه خواسته است تا پايان ماه مارس ۲۰۰۷، ۱۱ فرودين ۸۶، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به محل ساختمان آن ارسال کند .


مقام های هسته ای روسيه در ماه فوريه گفتند که ايران بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخت نکرده است.


محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران پس از آن اعلام کرد که ايران همه بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.


با اين حال سرگئی نويکف سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.


روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


XS
SM
MD
LG