لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

ابراز تاسف ایران از عملکرد روسیه در نیروگاه بوشهر


علی لاريجانی در کنفرانس خبری مشترک با طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق
علی لاريجانی در کنفرانس خبری مشترک با طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق

مقام های جمهوری اسلامی روز سه شنبه ضمن ابراز نارضايتی از عملکرد روسيه به علت تاخير در راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، از مسکو خواستند به وعده های خود به موقع عمل کند.


در حالی که مذاکرات ميان مقام های سازمان انرژی اتمی ايران با شرکت روسی پيمانکار نيروگاه بوشهر همچنان ادامه دارد، دبير شورای عالی امنيت ايران از تاخير روسيه در راه اندازی اين نيروگاه ابراز تاسف کرد .


علی لاريجانی در کنفرانس خبری مشترک با طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق گفت:« اين وضعيت نشان می دهد که در دنيا در زمينه سوخت هسته ای تضمين درستی وجود ندارد و يکی از دلايلی که ايران اين خواسته را دنبال می کند نيز همين مساله است.»


وی در واکنش به اخباری مبنی بر اينکه «روسيه اعلام کرده اگر ايران غنی سازی را تعليق نکند نيروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی نمی کنيم» اظهار داشت: چنين پيامی را از روسيه دريافت نکرده ايم ولی با مسکو در اين زمينه در حال رايزنی هستيم .


آقای لاريجانی گفته است:«اگر روس ها بخواهند نظری در اين زمينه بدهند دبير شورای امنيت روسيه در ايران بود و نظرشان را به ما می گفت. آنچه ما از آنها شنيديم چيزی غير از اين است.»


اين مقام ايرانی در پاسخ به اين سوال که آيا مساله روسيه فقط مشکلات مالی است افزود: « فعلا که ادعای آنها موضوع پول بوده است؛ در عين حال درباره صحت و سقم آن قضاوتی نمي کنم.»


اين وضعيت نشان می دهد که در دنيا در زمينه سوخت هسته ای تضمين درستی وجود ندارد و يکی از دلايلی که ايران اين خواسته را دنبال می کند نيز همين مساله است
علی لاریجانی


برخی خبرگزاری ها روز دوشنبه به نقل از مقام های آژانس انرژی اتمی روسيه، گزارش دادند که ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر به دليل عدم پرداخت وجوه لازم از سوی ايران به تاخير افتاده است .


«سرگی نويکف»، سخنگوی آژانس فدرال اتمی روسيه گفته است «وقتی پولی نباشد امکان ساختن نيروگاه نيز وجود ندارد.»


وی افزود: طبق قرار دادی که بين تهران و مسکو به امضا رسيده است ساختن اين نيروگاه در صورتی ادامه می يابد که ايران ماهی ۲۵ ميليون دلار به شرکت پيمانکار روسی بپردازد ولی تهران از ماه ژانويه پرداخت پول را متوقف کرده است .


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفته است: « به من گفتند (روس ها) در زمينه همکاری های مالی توقعات بيشتری داشتند که ما بر اساس قرارداد بلکه بيش از آن کمک کرديم بنابراين فکر نمی کنم مشکل مالی وجود داشته باشد.»


علی لاريجانی همچنین گفت ايران انتظار دارد که روسيه به تعهدات خود در فرستادن سوخت هسته ای به ايران عمل کند.


فراهم کردن سوخت هسته ای یک «مساله سیاسی»


مقام های جمهوری اسلامی می گويند مسکو، مساله تامین سوخت هسته ای برای ایران را به يک موضوع سياسی تبديل می کند و اين کار، شرايط را برای اعمال فشارهای بيشتر بر ايران هموار خواهد کرد.


ايوان سافرانچوک رييس بخش مسکوی مرکز اطلاعات دفاعی که يک سازمان آمريکايی است، به راديو اروپای آزاد راديو آزادی گفته است: «برای روسيه اين مساله که ايران به طور کامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اهميت بنيادی دارد. اگر همکاری ايران و آژانس اشکال داشته باشد، روسيه با ايران همکاری نخواهد کرد.»


به گفته آقای سافرانچوک تا زمانی که خطر خارج شدن ايران از آژانس بين المللی انرژی اتمی وجود داشته باشد، که ايران در چند مورد به اين مساله اشاره کرده است، روسيه نمی تواند سوخت هسته ای برای ايران فراهم کند.»


برای روسيه اين مساله که ايران به طور کامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اهميت بنيادی دارد. اگر همکاری ايران و آژانس اشکال داشته باشد، روسيه با ايران همکاری نخواهد کرد
کارشناس مرکز اطلاعات دفاعی

او افزوده است: «البته اين بدين معنی نيست که روسيه به طور خود به خودی، از تحريم های پيشنهاد شده عليه ايران، حمايت کند.»


« تاخير هشت ساله روسيه»


در تحولی تازه، سازمان انرژی اتمی ايران بيانيه ای صادر کرده و نسبت به اطلاعيه پيمانکار روسی نيروگاه اتمی بوشهر درباره تاخير دو ماهه راه اندازی اين نيروگاه واکنش نشان داده است .


در بيانيه سازمان انرژی اتمی ايران گفته شده است که «براساس قرارداد اوليه و تعهدات دولت روسيه تاريخ اتمام پروژه ۸ جولای ۱۹۹۹ تعيين گرديده بود که تاکنون با مذاکرات متعدد و با تعهدات مکرر پيمانکار پنج بار به تعويق افتاده است و حتی با فرض راهاندازی در سپتامبر ۲۰۰۷ اين پروژه ۸ سال و ۳ ماه تاخير خواهد داشت.»


اين سازمان افزوده که « ايران علاوه بر پرداخت تمام تعهدات مالی خود به شرکت روسی تا اول ماه مارس سال ۲۰۰۷ که اسناد بانکی آن موجود است، مبلغ ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار نيز به صورت علی الحساب تسويه نشده در اختيار اتم استروی اکسپورت قرار داده است.»


سازمان انرژی اتمی ايران از روسيه خواسته است تا پايان ماه مارس ۲۰۰۷، ۱۱ فرودين ۸۶، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به محل ساختمان آن ارسال کند .


«لابد احمدی نژاد برای سفر دلايلی دارد»


علی لاريجانی در مصاحبه مطبوعاتی خود، از قطعيت سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است: «لابد رييس جمهوری برای تصميمی که گرفته است، دليلی دارند.»


به گزارش خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سودمند بودن شرکت محمود احمدی نژاد در نشست شورای امنيت اظهار داشت: «لابد يک فوايدی داشته است که آقای رييس جمهوری به اين نظر رسيدند.»


XS
SM
MD
LG