لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

«تاخیر در تحویل نیروگاه بوشهر، بیشتر می شود»


نمایی از نیروگاه نیمه تمام بوشهر
نمایی از نیروگاه نیمه تمام بوشهر
منابع مذاکره کننده روسی، روز جمعه به خبرگزاری ها گفتند که به دليل «شکست مذاکرات بر سر اختلافات مالی با ايران»، نيروگاه اتمی بوشهر با تاخیر بيشتری به ايران تحويل داده خواهد شد.

مذاکرات برای حل اختلافات مالی ايران و روسيه بر سر ساخت نيروگاه اتمی بوشهر، از روز چهارشنبه در مسکو آغاز شد و روز جمعه به پايان رسيد.

يک منبع آگاه بعد از پايان اين مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت: «طرفين موفق نشدند برای حل مشکلاتی که در دو طرف وجود دارد، تصميم مشخصی بگيرند.»

به گفته اين منبع، تلاش طرف ايرانی برای حل اين مشکل، «بيشتر به عميق شدن مشکل» انجاميده و تاخير در زمان تحويل نخستين نيروگاه اتمی ايران، بيشتر خواهد شد.

همچنين خبرگزاری رويترز نيز به نقل از منبعی آگاه در رسانه های روسی، گزارش داد که اين مذاکرات «شکست خورده است.»

اين مذاکرات با حضور محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران و سرگئی شماتکو، رييس شرکت «اتم استروی اکپسرت» روسيه، برای حل اختلافات مالی بر سر احداث نيروگاه اتمی بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا قراراست دو طرف در اين زمينه بيانيه ای را صادر کنند.

شرکت روسی سازنده نيروگاه می گويد که جمهوری اسلامی ايران از هفدهم ژانويه، بيست و هفتم ديماه، پولی به حساب اين شرکت بابت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر واريز نکرده است.

اما در آن سو، محمد سعيدی روز جمعه بار ديگر گفت که ايران هيچ گونه تاخيری در پرداخت اقساط به شرکت روسی نداشته است، اما از آنجايی که شرکت روسی پول کافی برای اتمام ساخت نيروگاه ندارد، جمهوری اسلامی ايران حاضر است آنچه را که آقای سعيدی «مبلغ مازاد بر قرارداد» خواند، به شرکت روسی پرداخت کند.
XS
SM
MD
LG