لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

واکنش آمريکا به سفر احتمالی احمدی نژاد به نيويورک


تام کیسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید هدف از سفر احتمالی محمود احمدی نژاد به نیویورک مشخص نیست
تام کیسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید هدف از سفر احتمالی محمود احمدی نژاد به نیویورک مشخص نیست

تام کيسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه دوازدهم ماه مارس، در واکنش به ابراز تمايل محمود احمدی نژاد برای حضور در شورای امنيت سازمان ملل متحد گفت معلوم نيست سفر آقای احمدی نژاد چه حاصلی بايد داشته باشد.


آقای کيسی، با بیان این نکته که «هيچکس مخالف دست يابی ايران به انرژی صلح آميز هسته ای نيست و همه تنها با اين احتمال که برنامه هسته ای ايران به عنوان پوششی برای توليد سلاح هسته ای به کار رود مخالف هستند»، گفت معلوم نيست سفر آقای احمدی نژاد چه هدفی را دنبال می کند.


با اين حال تام کيسی گفت اگر محمود احمدی نژاد قصد سخنرانی در شورای امنيت سازمان ملل متحد داشته باشد، برای وی ويزای ورود به آمريکا صادر خواهد شد.


آقای کيسی با اشاره به تلاش نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان اشاره کرد که هنوز پيش نويس قطعنامه حاضر نشده است، اما به گفته وی تلاش ها برای تهيه قطعنامه ادامه دارد.


سخنگويان دولت و وزارت امورخارجه ايران، روز يکشنبه، ۱۱ مارس اعلام کردند که آقای احمدی نژاد قصد دارد تا در نسشت شورای امنيت سازمان ملل شرکت کند و به دفاع از « منافع ملی ايران» در پرونده هسته ای ايران بپردازد.


واکنش های خارجی به سفر احتمالی آقای احمدی نژاد


به گزارش آسوشيتدپرس، «دوميسانی کومالو»، سفير آفريقای جنوبی در سازمان ملل که رياست دوره ای شورای امنيت را به عهده دارد گفت که آقای احمدی نژاد هنوز درخواستی رسمی برای شرکت در جلسه شورای امنيت ارايه نکرده است.


«ويتالی چورکين» سفير روسيه در سازمان ملل متحد، ايده رييس جمهوری ايران برای شرکت در اين جلسه شورای امنيت را «جالب» خواند.


«وانگ گوانگيا» سفير چين در سازمان ملل نيز در مورد شرکت احتمالی محمود احمدی نژاد در جلسه شورای امنيت گفت: اين حق هر يک از اعضای سازمان ملل است که در جلسات شورای امنيت حضور داشته باشند.


همچنين آلخاندرو ولف، کفيل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد گفت: رييس جمهوری ايران هنوز از آمريکا تقاضای صدور ويزا نکرده است.


آقای ولف مذاکرات روز يکشنبه نمايندگان پنج کشور عضو شورای امنيت و آلمان برای تحريم های جديد عليه ايران را دشوار خواند و افزود: هر چقدر به آخرين جزييات در مورد تحريم ها نزديک می شويم گفت وگوها مشکل تر می شود.


واکنش های داخلی


در همين حال پاره ای از محافل داخلی به موضوع سفر احتمالی رييس جمهوری ايران به نيويورک پرداخته اند. خبرگزاری مهر ايران در مطلبی به قلم مدير عامل خود، سفر آقای احمدی نژاد را « پرهزينه» توصيف کرده است.


در اين مقاله از مشاوران رييس جمهوری و وزارت امور خارجه ايران انتقاد شده که توجه و آگاهی چندانی به مکانيزم برگزاری جلسات شورای امنيت ندارند.


به گفته کارشناسان مسايل ايران، محمود احمدی نژاد تاکنون اقدامات نامتعارف زيادی انجام داده است که تصميم اخير وی آخرين آن به شمار می رود.


XS
SM
MD
LG