لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بازداشت ۱۵ دانشجوی دانشگاه مازندران توسط لباس شخصی ها


نيروهای لباس شخصی، بامداد روز دوشنبه، ۲۷ فروردين، ۱۵ دانشجو را در دانشگاه مازندران بازداشت کردند.
نيروهای لباس شخصی، بامداد روز دوشنبه، ۲۷ فروردين، ۱۵ دانشجو را در دانشگاه مازندران بازداشت کردند.

نيروهای لباس شخصی، بامداد روز دوشنبه، ۲۷ فروردين، ۱۵ دانشجو را در دانشگاه مازندران بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری کار ايلنا، در حالی که حبيب الله حليمی مديرکل حراست دانشگاه مازندران از بازداشت ۱۵ دانشجوی اين دانشگاه ابراز بی اطلاعی کرده است، بامداد روز دوشنبه ۲۷ فروردين، نيروهای لباس شخصی با ورود به دانشگاه، ۱۵ تن از دانشجويان را بازداشت کردند.


اسامی بازداشت شدگان عبارت است از: سعيد يعقوبی‏نژاد(دبير انجمن اسلامی دانشجويان)، عميد مشرف‏زاده(دبير سياسی انجمن اسلامی دانشجويان)، مهدی شريف‏النسبی (دبير شورای صنفی)، ضيا نبوی(عضو انجمن)، علی تقی‏پور(عضو انجمن)، عليرضا کلاراستاقی‏نژاد، جواد ميرشفيعی، هومن شريفی، رامين آجرلو، سياوش سليمی، علی کيايی و نجات‏الله افشار.


علی عزيزی، نايب دبير دفتر تحکيم وحدت، در اين مورد به راديو فردا گفت که دانشجويان بازداشت شده از طريق شيوه های مدنی، به بازداشت غيرقانونی يکی از هم دانشگاهی های خود اعتراض کرده بودند. او اضافه کرد: « دانشگاه مازندران در چند روز گذشته، به دليل دخالت نيروهای خارج از اين دانشگاه، و نهادهايی که مسئوليتی ندارند، ولی تلاش می کنند دانشگاه ها را تحت سيطره خود داشته باشند، شاهد ناآرامی ها و تنش هايی بوده است».


اين فعال دانشجويی در مورد دليل بازداشت ۱۵ دانشجوی دانشگاه مازندران گفت: «ما بارها اين نکته را گوشزد کرديم که اگر تخلفی انجام گرفته است و اگر آقايان احساس می کنند فردی مرتکب جرم شده است، از طريق روال قانونی او را احضار کنند و موضوع را پيگيری کنند. اما متاسفانه به اين شکل، رفتار نمی شود.»


«ما بارها اين نکته را گوشزد کرديم که اگر تخلفی انجام گرفته است و اگر آقايان احساس می کنند فردی مرتکب جرم شده است، از طريق روال قانونی او را احضار کنند و موضوع را پيگيری کنند. اما متاسفانه به اين شکل، رفتار نمی شود.»
علی عزيزی نايب دبير دفتر تحکيم وحدت

وی با اشاره به اينکه به نظر می رسد هدف بازداشت کنندگان ۱۵ دانشجو، نمايش قدرت است، افزود: «جريانی که در دانشگاه حضور ندارد، می خواهد پيامی را به دانشجويان بدهد، و قدرت خود را نشان دهد».


آقای عزيزی در پاسخ به اين پرسش، که آيا ارتباطی بين بازداشت و احضار دانشجويان با سخنان غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران، که جنبش دانشجويی را از ابزارهای دشمن دانسته است، وجود دارد گفت: «دفتر تحکيم وحدت، بيانيه ای را در مورد سخنان وزير اطلاعات منتشر می کند و نکاتی را ذکر خواهد کرد که مورد توجه است. جای تامل بسيار دارد که چرا وزارت اطلاعات چنين موضعگيری ای می کند و اينگونه فکر می کند، که جنبش دانشجويی را که خواسته هايش کاملا مشخص است و به طور شفاف فعاليت می کند، و هيچ چيز پنهانی ندارد، متهم به براندازی می کند».


«می خواهند صدای عدالت خواهانه دانشجويان را ساکت کنند»


علی نيکو نسبتی، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، به خبرگزاری کار(ايلنا) گفت: «دفتر تحکيم وحدت ضمن ابراز نگرانی نسبت به سلامت دانشجويان بازداشتی، ورود نيروهای لباس شخصی به دانشگاه را که يادآور حوادث تلخی مانند حادثه کوی دانشگاه تهران است، محکوم می‏کند و خواستار آزادی هرچه سريع‏تر دانشجويان بازداشت‏شده، مشخص شدن هويت اصلی گروه‏های بازداشت‏کننده و عذرخواهی و برکناری مسوولان دانشگاه مازندران است».


آقای نيکونسبتی، که خود، توسط دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار احضار شده است، افزود: «تنها جرم اين دانشجويان، اعتراض به بی‏تدبيری‏های مسوولان دانشگاه و صدور احکام سنگين کميته انضباطی است».


افزايش برخورد نيروهای لباس شخصی، پس از سخنان برخی از دولتمردان و ايراد اتهاماتی به جنبش دانشجويی و از سوی ديگر، قانونی شدن بازداشتگاه‏های برخی نهادهای نظامی و انتظامی، حاکی از قدرت گرفتن دوباره گروه‏هايی است که وجود آنها همواره مورد اعتراض فعالان دانشجويی و جامعه مدنی بوده است
علی نیکونسبتی

وی ادامه داد: «افزايش برخورد نيروهای لباس شخصی، پس از سخنان برخی از دولتمردان و ايراد اتهاماتی به جنبش دانشجويی، و از سوی ديگر، قانونی شدن بازداشتگاه‏های برخی نهادهای نظامی و انتظامی، حاکی از قدرت گرفتن دوباره گروه‏هايی است که وجود آنها همواره مورد اعتراض فعالان دانشجويی و جامعه مدنی بوده است».

تلاش برای ايجاد فضای وحشت، نتيجه عکس دارد


عميد مشرف زاده، دبير سياسی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه مازندران، روز يکشنبه ۲۶ فروردين و پيش از بازداشتش توسط نيروهای لباس شخصی، در گفت و گو با راديوفردا چگونگی بازداشت سه دانشجو و اعتراض صدها دانشجوی دانشگاه مازندران به اين اقدام را تشريح کرده و گفته بود: « صبح روز شنبه(۲۵ فروردين)، فردی ناشناس به همراه يکی از نيروهای حراست درمحوطه دانشگاه از من خواست با آنها بروم اما من امتناع کردم. آنها به زور متوسل شدند، اما در نهايت موفق نشدند مرا با خود ببرند».


وی افزود: «همزمان، بيژن صباغ، ضياء نبوی و سعيد يعقوبی‏نژاد، سه تن از دانشجويان دانشگاه، که قصد اعتراض به احکام يک ترم تعليق از تحصيل خود را داشتند، در حال ورود به دانشگاه بودند که فردی با لباس شخصی، يعقوبی‏نژاد و نبوی را با خود به جای ديگری برد و در همين هنگام سه نفر ديگر، بيژن صباغ را با يک اتومبيل پرايد با خود بردند». اين اقدام به گفته آقای مشرف زاده، اعتراض گسترده دانشجويان را به همراه داشت.


آقای مشرف زاده در خصوص موج جديد برخورد با جنبش دانشجويی گفته بود: « آقايان می خواهند فضای رعب و وحشت را در دانشگاه حاکم کنند».


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG