لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

سفر وزیر امور خارجه سوئد به ترکیه


سوئد که از موافقان پيوستن ترکيه‌ به‌ اتحاديه‌ء اروپا است، می کوشد مذاکرات عضويت ترکيه‌ به اتحادیه اروپا که با شکست مواجه‌ شده‌، از سر گرفته‌ شود.


کارل بيلد وزير امور خارجه‌ سوئد، روز دوشنبه چهارم دسامبر در آنکارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدلله‌ گل وزير امور خارجه‌ ترکيه‌ ديدار وگفت و گو می کند.


به‌ گزارش آژانس خبر ترک، آقای بيلد‌ توصيه‌های اتحاديه‌ء اروپا و تعيين مهلت برای بازشدن بنادر و فرودگاه های ترکيه‌ بر روی بخش يونانی نشين قبرس، واکنش نشان داده‌ و گفته‌ است بايد تلاش ها برای ورود به‌ اتحاديه‌ء اروپا را ادامه‌ داد.


به گفته آقای بيلد، اهيمت پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا در آن است که اين کشور می تواند در مسائل خاورميانه‌ نقش مهمی ايفا کند.


تازه‌ترين دور مذاکرات پيوستن ترکيه‌ به‌ اتحاديه‌ء اروپا بر سر قبرس با شکست مواجه‌ شده‌ است.
روز ۲۹ نوامبر عبدلله‌ گل وزير امور خارجه‌ء ترکيه‌ در رأس هيات مذاکره‌ کننده‌ اين کشور نتوانست فنلاند رئيس دوره‌ای اتحاديه‌ اروپا را در مورد مساله‌ قبرس قانع کند.


فنلاند به‌ ترکيه‌ مهلت داده‌ تا در اين هفته‌ پيش از هشتم دسامبر پروتکل وحدت گمرکی را عملی سازد و فرودگاه ها و بنادر خود را بر روی بخش يونانی نشين جزيره‌ قبرس که‌ عضو اتحاديه‌ اروپا است باز کند.
اما ترکيه‌ تحقق اين خواست را تنها زمانی عملی ميداند که‌ انزوای بين المللی بخش ترک نشين قبرس پايان پذيرد.


اتحاديه‌ اروپا در هشت ماده‌ مربوط به‌ قبرس مذاکرات عضويت ترکيه‌ را به‌ حالت تعليق درآورده‌ است.
رجب طيب اردوغان در واکنش به‌ اين اقدام اتحاديه‌ اروپا گفته است مذاکرات عضويت تنها در زمينه‌ قبرس به‌ حالت تعليق درآمده‌ و روند کلی مذاکرات در ساير زمينه‌ها ادامه‌ خواهد داشت.


در اين هفته‌ وزرای امور خارجه‌ اتحاديه‌ اروپا تشکيل جلسه‌ می دهند تا به‌ شکست دور تازه‌ مذاکرات و توصيه‌های کميسيون اتحاديه‌ اروپا به‌ ترکيه‌، در خصوص قبرس رسيدگی کنند.


رسانه‌های ترکيه‌ آلمان و فرانسه‌ را به‌ مانع تراشی بر سرراه مذاکرات متهم کرده‌ و می گويند مساله‌ قبرس بهانه‌ای است برای متوقف کردن مذاکرات.





XS
SM
MD
LG