لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

کاخ سفيد: اتهام جاسوسی ايرانی- آمريکايی ها مضحک است


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید، اتهام جاسوسی ایرانی- آمریکایی ها را مضحک خواند
تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید، اتهام جاسوسی ایرانی- آمریکایی ها را مضحک خواند

کاخ سفيد روز چهارشنبه ۳۰ مه، اتهام جاسوسی به چند ايرانی- آمريکايی بازداشت و ممنوع الخروج شده را «مضحک» خواند و خواستار آزادی آنها شد.


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه در واکنش به پرسشی درباره چند شهروند آمريکايی ايرانی که به جاسوسی متهم شده اند، اين اتهام را «مضحک» خواند.


آقای اسنو گفت: «بگذاريد اينگونه بيان کنم: نظر ما اين است که اين ايرانی- آمريکايی ها بايد آزاد شوند.» او افزود: «اين ايده که آنها جاسوس هستند، مضحک است.»


سخنگوی کاخ سفيد افزود: «آنها بايد اين آزادی را داشته باشند که، همانطور که در گذشته نيز اينکار را کرده اند، برای ديدار با بستگان خود به ايران بروند و بتوانند به آمريکا بازگردند.»


اتهام ايرانی - آمريکايی ها: «اقدام عليه امنيت ملی»


واحد مرکزی خبر، به نقل از سخنگوی قوه قضاييه ايران روز سه شنبه ۸ خرداد اعلام کرد که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پژوهشگران بازداشت شده، با اتهام «جاسوسی» رو به رو هستند.


از عليرضا جمشيدی همچنين نقل شد که نازی عظيما خبرنگار راديو فردا که ممنوع الخروج شده نيز با اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» رو به رو است.


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاور ميانه مرکز مطالعات وودرو ويلسون در واشنيگتن که برای ديدار با مادر بيمارش به تهران رفته بود، تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و روز ۳۰ دسامبر توسط افراد مسلح به چاقو بازداشت شده است.


کيان تاجبخش نيز از مشاوران موسسه «اپن سوسايتی – Open Society» يا «جامعه باز» در تهران است که در تاريخ حدود ۱۱ می ، ۲۱ ارديبهشت «ربوده» شد و همکاران و خانواده، او ظرف يک هفته بعد از ناپديد شدن وی، از زندانی شدن او مطلع شدند.


وکيل عظيما: اتهام جاسوسی را تکذيب می کنم


محمد حسين آقاسی وکيل نازی عظيما روز سه شنبه ۸ خرداد، در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضاييه گفت: «من مطلقا ادعای سخنگوی محترم قوه قضاييه را تکذيب می کنم چون چنين اتهامی متوجه موکل من نيست.»


آقای آقاسی همچنين گفت: «من تصورم اين است که آقای سخنگوی قوه قضاييه، شايد اطلاعاتشان اجمالی است و با بقيه متهمانی که در اين رابطه تحت تعقيب قرار گرفته اند، خلط مبحث کرده و متوجه نبوده که درباره خانم عظيما صرفا (اتهام) تبليغ عليه نظام مطرح است.»

در بازتاب اظهارات سخنگوی قوه قضاييه در کنفرانس خبری روز سه شنبه که در سايت رسمی قوه قضاييه قرار گرفته، نام خانم عظيما برده نشده و اتهامی عليه او مطرح نشده است.


در سايت قوه قضاييه، در بازتاب اظهارات آقای جمشيدی همچنين نام کيان تاج بخش يا اتهامی عليه او مطرح نشده است.


اظهارات روز سه شنبه سخنگوی قوه قضاييه، نخستين اظهارنظر رسمی مقام های تهران درباره بازداشت کيان تاجبخش است.


XS
SM
MD
LG