لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

سه فعال حقوق زنان آزاد شدند


بخش زنان زندان اوین
بخش زنان زندان اوین

طلعت تقی نيا، منصوره شجاعی و فرناز سيفی، روزنامه نگار، فعال جنبش زنان و اعضای مرکز فرهنگی روز يکشنبه پس از ۲۴ ساعت بازداشت آزاد شدند.


اين سه فعال حقوق زنان برای شرکت در در يک کارگاه آموزشی روزنامه نگاری عازم دهلی نو بودند.
بر پايه گزارش ها، ماموران اطلاعاتی به منزل اين سه نفر رفته بودند و وسايل شخصی از جمله دست نوشته ها، و کامپيوترهای آنها را ضبط کردند.


دوماه پيش نيزعلی فرحبخش به هنگام بازگشت از کنفرانسی در خصوص جوامع مدنی که در تايلند برگزار شده بود، دستگير و سپس به زندان اوين منتقل شد.


انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان آزادی بی قيد و شرط علی فرحبخش روزنامه نگار بازداشتی شده بود. اين انجمن همچنين نسبت به وضعيت آقای فرحبخش که در بند ۲۰۹ اوين نگهداری می شود، ابراز نگرانی کرده است.


خبر بازداشت علی فرحبخش، بدون اشاره به هيچ جزئياتی از سوی سهراب سليمانی، رييس زندان های تهران تاييد شده بود.


«به خطر افتادن گردش اطلاعات»


پيشتر ماشاءالله شمس الواعظين سخنگوی انجمن صنفی مطبوعات ايران، اعلام کرده بود که دستگيری و بازداشت روزنامه نگاران در پی شرکت در کنفرانس های خارجی، که پيشتر نيز نمونه های مشابه آن به قوع پيوسته بود، عملأ منجر به محدوديت بيش از پيش روزنامه نگاران می شود؛ «امری که گردش آزادانه اطلاعات را به شدت به مخاطره می اندازد».


عيسی سحرخيز فعال سياسی در تهران، روز يکشنبه ۲۸ ژانويه به راديو فردا گفت: «فشارهايی که اخيرا اعمال می شود عمدتا در جهت آن است که روزنامه نگاران يا فعالان جنبش زنان ويا فعالان جنبش دانشجويی در کنفرانس ها و سمينارهايی که در راستای تبادل تجربه است شرکت نکنند.»


آخرين نمونه نيز به گفته آقای سحرخيز، سفر يک تيم بيست ويک نفره، به نمايندگی از انجمن صنفی روزنامه نگاران، به هلند بود که وقتی به ايران بازگشتند، اموال آنها را در فرودگاه ضبط کردند و گرچه آنها را بازداشت نکردند ولی الان در بلاتکليفی بسر می برند.


XS
SM
MD
LG