لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

زيباری: اعطای لقب به سلمان رشدی، بی موقع بود


سلمان رشدی، نویسنده هندی تبار که از ملکه بریتانیا لقب «شوالیه» دریافت کرده است
سلمان رشدی، نویسنده هندی تبار که از ملکه بریتانیا لقب «شوالیه» دریافت کرده است

هشيار زيباری وزير امور خارجه عراق، روز چهارشنبه ۲۰ ژوئن در لندن، در يک کنفرانس خبری مشترک با مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا گفت که اعطای لقب شواليه از سوی ملکه بريتانيا به سلمان رشدی، «بی موقع» بود.


وزير امور خارجه عراق گفت: «اين تصميم نهادهای بريتانيايی است و ما هم آن را درک می کنيم. در واقع ديدگاه ما هم مانند ديدگاه ديگر مسلمانان است. به اعتقاد ما اين کار (اعطای لقب شواليه به رشدی) بی موقع بود.»


مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا نيز در همين کنفرانس خبری، از این مساله که ممکن است اعطای لقب به رشدی، احساسات کسانی را جريحه دار ساخته باشد، ابراز تاسف کرد اما تصريح کرد که اين لقب، به پاس يک عمر فعاليت ادبی آقای رشدی به وی اعطا شده است.


کتاب آيات شيطانی کتاب چهارم سلمان رشدی است که در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسيد و بلافاصله پس از انتشار باعث واکنش تند شخصيت های مذهبی مسلمان شد. بسياری از مسلمانان به دليل آنچه که تصوير کفر آميز از اسلام خوانده اند، نويسنده را تکفير می کنند

احضار سفير بريتانيا به وزارت امور خارجه ايران


وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه بيست و نهم خردادماه در اعتراض به اعطای لقب«شواليه» از سوی ملکه بريتانيا به سلمان رشدی جفری آدامز سفير بريتانيا در تهران را احضار کرد.


ملکه بريتانيا هر سال به تعدادی از شخصيت های عرصه های گوناگون، نشان و لقب اعطا می کند. سلمان رشدی يکی از صدها نفری است که امسال از ملکه، لقب دريافت کرده است.


انتشار کتاب آيات شيطانی سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ اعتراض شديد مسلمانان را برانگيخت و آيت الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، فتوای «ارتداد» و قتل او را صادر کرد.

واکنش پاکستان


روز سه شنبه دولت پاکستان نيز ضمن احضار سفير بريتانيا در پاکستان اعتراض خود را به اعطای لقب شواليه به سلمان رشدی اعلام کرد.


پارلمان پاکستان روز دوشنبه ۱۸ ژوئن، اعطای لقب شواليه به سلمان رشدی را محکوم کرد و برای جلوگيری از ناراحتی مسلمانان خواستار پس گرفتن اين مقام از آقای رشدی شد .


از سوی ديگر سفير بريتانيا در پاکستان نيز به نوبه خود از سخنان اعجازالحق وزير امور مذهبی دولت پاکستان مبنی بر اينکه «اعطای لقب شواليه به سلمان رشدی بمب گذاريهای انتحاری را توجيه می کند»، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

کتاب آيات شيطانی کتاب چهارم سلمان رشدی است که در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسيد و بلافاصله پس از انتشار باعث واکنش تند شخصيت های مذهبی مسلمان شد. بسياری از مسلمانان به دليل آنچه که تصوير کفر آميز از اسلام خوانده اند نويسنده را تکفير می کنند.


آقای رشدی متولد بمبی در هندوستان و فرزند يک بازرگان هندی است. اين نويسنده فارغ التحصيل دانشگاه کمبريج انگلستان است.


سلمان رشدی نويسنده هندی تبار پس از نگارش کتاب «آيات شيطانی» در سال ۱۹۸۹، از سوی آيت الله خمينی رهبر پيشين جمهوری اسلامی ايران به مرگ محکوم شد و مجبور شد به مدت ده سال زندگی مخفيانه داشته باشد.


آيت الله خمينی معتقد بود که کتاب آقای رشدی «توهين به اسلام» است .


XS
SM
MD
LG