لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

عباس: قطعنامه استقلال فلسطين را دوباره به شورای امنيت ارايه می دهيم


محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطینی گفته است، فلسطينی ها در حال رايزنی با اردن برای بررسی راههايی جهت ارائه دوباره پيش نويس قطعنامه استقلال کشور فلسطين به شورای امنيت هستند.

پيش نويس اين قعطنامه سه شنبه گذشته به رای گيری شورای امنيت گذاشته شد اما بدليل نرسيدن به حد نصاب کشورهای حامی چنين قطعنامه ای، ناکام شده بود.

اما به گزارش رويترز، آقای عباس يکشنبه چهاردهم دی در يک همآيش فرهنگی در رام الله، مقر سياسی کرانه باختری، ابراز عقيده کرد که رای گيری هفته گذشته شورای امنيت برای فلسطينی ها يک شکست نبوده است.

وی گفت، دليلی نمی بيند که فلسطينی ها دوباره، و حتی پس از يک هفته، طرح خود را به رای گيری مجدد شورای امنيت نگذارند.

آقای عباس افزود، اگر نياز باشد که فلسطينی ها حتی برای سومين يا چهارمين بار پيش نويس قطعنامه را به شورای امنيت ارائه کنند، اين کار را خواهند کرد.

فلسطينی ها می گويند، پس از ۲۱ سال مذاکرات به بن رسيده سياسی با دولت های اسرائيل، برای استقلال کشور فلسطين به شورای امنيت متوسل شده اند.

رای گيری سه شنبه گذشته در حالی انجام شد که هشت کشور با «خاتمه اشغالگری اسرائيل بر اراضی فلسطينی جهت فراهم کردن زمينه استقلال کشور فلسطين در يک جدول زمانی سه ساله» موافق بودند؛ آمريکا و استراليا رای مخالف دادند و پنج کشور، شامل بريتانيا و چهار عضو غير دايم شورای امنيت، به آن رای ممتنع دادند.

اما دو روز پس از اين رای گيری که در سی ام دسامبر ۲۰۱۴ صورت گرفت، از آغاز سال ۲۰۱۵، اعضای غيردايم شورای امنيت، به جز اردن، تغيير کرده اند.

افزوده شدن مالزی، ونزوئلا و اسپانيا به عنوان سه عضو جديد در شورای امنيت احتمال تصويب قطعنامه مورد نظر فلسطينی ها را افزايش داده است.

فلسطينی ها برای تصويب اين قطعنامه به رای حمايت ۹ کشور، از ميان پنج عضو دايم و ده عضو غيردايم شورای امنيت، نياز دارند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، از رواندا، نيجريه، ليتوانی و کره جنوبی که رای ممتنع آنها مانع از تصويب قطعنامه مورد نظر فلسطينی ها شد، به عنوان «دوستان اسرائيل که قول خود را عملی کرده اند»، قدردانی کرده بود.

اما محمود عباس چهارشنبه گذشته، ساعاتی پس از عدم تصويب پيش نويس قطعنامه کشور فلسطين در شورای امنيت، اساسنامه شماری از معاهدات بين المللی، از جمله پيوستن «دولت فلسطين» به ديوان کيفری بين المللی را امضاء کرد.

رياض منصور، سفير فلسطينی ها در سازمان ملل نيز روز جمعه اسناد رسمی عضويت «دولت فلسطين» در اين نهادهای بين المللی را به مقامات ارشد سازمان ملل ارائه کرد؛ اين درخواست در دو ماه آينده بررسی ميشود.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، از تلاش فلسطينی ها برای عضويت در ديوان کيفری بين المللی ابراز خشم کرده و سازمان ملل را به رد خواسته فلسطينی ها فراخوانده است.

آقای نتانياهو يکشنبه چهاردهم دی نيز در نشست دولت خود در بيت المقدس گفت «فلسطينی ها وارد مسير رويايی با اسرائيل شده اند...ولی ما از سربازان خود دفاع کرده و نمی گذاريم کسی آنها را به پای ميز محاکمه بکشاند».

در اين ميان، دولت اسرائيل به تلافی اقدام فلسطينی ها در مراجعه به ديوان کيفری بين المللی، از منتقل شدن ۱۲۵ ميليون دلار پول ماليات ماهيانه فلسطينی ها به حساب بانک مرکزی اين حکومت، جلوگيری کرده است.

محمود عباس در نخستين واکنش علنی خود به بلوکه شدن اين پول فلسطينی که برای بودجه ی در گردش حکومت خودگردانی اهميت زيادی دارد، گفت «حالا آنها (اسرائيل) بايکوت می کنند؛ وضع را وخيم می کنند؛ ايرادی ندارد؛ ولی ما هدف های خود را پيش می بريم».

XS
SM
MD
LG