لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

امام جمعه اهل سنت زاهدان کشته شدن مرزبانان ایرانی را محکوم کرد


مولوی عبدالحمید کشته شدن مرزبانان را « مایه‌ نگرانی شدید» دانسته است.
مولوی عبدالحمید کشته شدن مرزبانان را « مایه‌ نگرانی شدید» دانسته است.

مولوی عبدالحمید،امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه هشتم اردیبهشت ضمن محکوم کردن حمله به مرزبانان در مرز میرجاوه ، این حادثه را «دل‌خراش، تکان‌دهنده و مصیبت‌بار» دانسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مولوی عبدالحمید، وی در مراسم نماز جمعه زاهدان گفته است:«ما این جنایات هولناک و وحشیانه را تقبیح و محکوم و به همه توصیه می‌کنیم که مواظب امنیت باشند، امنیت به نفع ما و جامعه‌ ماست، بدون امنیت توسعه‌ پایدار امکان‌پذیر نیست، باید استان ما امن باشد تا به سمت توسعه و پیشرفت گام بردارد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه کرده است: «جنگ و ناامنی از توسعه و پیشرفت جلوگیری می کند، مردم باید به‌سوی علم و دانش و رعایت قانون روی آورند و مشکلات‌شان را از طریق قانون پیگیری کنند.»

مولوی عبدالحمید کشته شدن مرزبانان را « مایه‌ نگرانی شدید» دانسته و گفته است: «همه ما تلاش کنیم که استان سیستان و بلوچستان آرامش خود را از دست ندهد و امنیتی که طی سال‌های گذشته حاکم شده است باید همچنان برقرار و پایدار بماند.»

مقام‌های ایران می گویند، ۱۱ نیروی مرزبانی عصر چهارشنبه در «پاسگاه میل ۱۰۰» از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) به هنگام تغییر پست، هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند و در جریان این حمله دستکم ۹ مرزبان ایرانی کشته شدند.

در همین حال، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در مراسم تشییع شش سرباز مرزبان در حرم «امام رضا» در مشهدگفته است: «گروههای مسلح بدانند حرکت تروریستی آنان در مرز میرجاوه بدون پاسخ نخواهد ماند.»

به گزارش ایرنا،مراسم تشییع شش سرباز کشته شده اهل خراسان روز جمعه برگزار شده است.

ایرنا می گوید در این حمله ۱۱ نیروی مرزبانی نیروی انتظامی، شامل سه درجه دار و ۸ سرباز وظیفه کشته شده اند.

گروه «سازمان جیش العدل» در اطلاعیه‌ای مسئولیت حمله به مرزبانان را به عهده گرفته و اعلام کرده است که در این عملیات ۱۲ نفر از نیروهای گروهان هنگ چاهندو کشته شده اند.

گروه جیش العدل خود را مدافع «اهل سنت»در استان سیستان و بلوچستان می داند. این در حالی است که مقام‌های ایران این گروه را « تروریستی» و وابسته به کشورهای خارجی می دانند.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز پنج‌شنبه از دولت پاکستان خواسته بود که درباره، به گفته او، «نحوه حضور و عملیات گروهک‌های شریر» در خاک خود پاسخگو باشد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز در نامه به نخست وزیر پاکستان از «تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان» به ایران ابراز «نگرانی عمیق و تاسف شدید» کرد.

آقای روحانی در نامه خود به نواز شریف خواستار آن شد که «مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند».

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح بوده که مقام‌های ایران از آن‌ها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

XS
SM
MD
LG