لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

حملات و انفجار انتحاری در افغانستان دستکم ۲۰ کشته برجای گذاشت


در يک رشته حملات و انفجار انتحاری در نقاط مختلف افغانستان در روز شنبه ۲۲ آذرماه دستکم ۲۰ نفر کشته شده اند. دو سرباز آمريکايی به همراه ۱۲ عضو يک گروه مين ياب از جمله کشته شدگان هستند.

به گزارش رويترز، دو سرباز آمريکايی در حمله طالبان به خودورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ناتو در نزديکی پايگاه بگرام در شمال کابل کشته شدند.

این در حالی است که فرماندهی نيروی ائتلاف در افغانستان در اطلاعيه ای کشته شدن دو تن از سربازان را تاييد کرده اما به مليت آنها اشاره ای نکرده است.

گروه طالبان در افغانستان هم زمان با آغاز تدارک خروج نيروهای آمريکايی و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی،‌ناتو، از افغانستان بر شدت حملات خود افزوده است.

براساس توافق امنيتی بين آمريکا و افغانستان دستکم ۱۲ هزار نيروی ناتو پس خروج نيروهای نظامی از افغانستان در اين کشور حضور خواهند داشت. اين نيروها بيشتر کار مشاوره و اموزش نيروهای افغان را برعهده خواهند داشت. پيشتر ناتو تا ۱۵۰ هزار نيرو را در افغانستان مستقر کرده بود.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که حمله انتحاری به خودروی حامل سربازان ارتش ملی افغانستان در غرب کابل نيز هفت کشته برجای گذاشته است.

به گزارش رويترز، حشمت استانکزای، سخنگوی رييس پليس کابل گفته است، فردی که جليقه انفجاری بر تن داشت، مواد منفجره همراه خود را در نزديکی در اين اتوبوس منفجر کرده است.

گروه طالبان مسئوليت حمله به اتوبوس سربازان ارتش ملی افغانستان در کابل را برعهده گرفته است.

گزارش ها همچنین حاکی است که ۱۲ عضو يک گروه مين‌ياب در نزديکی پايگاه نظامی سابق بريتانيا در ولايت جنوبی «هلمند» کشته شده اند.

طبق اين گزارش ها، افراد مسلح سوار بر موتورسيکلت به سوی اعضای اين تيم مين ياب آتش گشوده اند.

يک سخنگوی پليس نيز گفته نيروهای امنيتی افغانستان در جريان تعقيب اين افراد مسلح توانسته اند که چهار نفر از آنها را کشته و سه نفر ديگر را دستگير کنند.

اشرف غنی، رييس جمهوری افغانستان، حمله به کارگران مين ياب در استان هلمند را کار دشمنان افغانستان دانسته است.

در همین حال صبح روز شنبه عتيق الله روفی، رئيس دبيرخانه دادگاه عالی افغانستان نیز به دست افراد مسلح کشته شد.

XS
SM
MD
LG